عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت برای مدیریت بازار سکه راهکاری ندارد

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که دولت برای مدیریت بازار سکه راهکاری ندارد.

دولت برای مدیریت بازار سکه راهکاری ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار » به نقل از خانه ملت، علی اکبر کریمی  با اشاره به قیمت سکه و میزان حباب 400 هزارتومانی که اعلام می شود، اظهار داشت: اینکه گفته می شود قیمت سکه حباب دارد، درست است، هر سکه  از 8.133 گرم طلا تشکیل می شود که هر میزان طلا در جهان قیمت گذاری شود تعیین مبلغ و هزینه ضرب سکه نیز به آن افزوده می شود، در نهایت قیمت تمام شده قابل محاسبه است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: فرض کنید بر اساس این حساب و کتاب، قیمت سکه 100 تومان برآورد می شود؛ اما در بازار 120 تومان فروخته شود این 20 تومان در واقع حباب است، این شرایط در قیمت هر کالایی امکان بروز دارد.

    نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین حباب سکه واقعیت دارد، ارزش امروز سکه بیش از ارزش واقعی و قیمت تمام شده آن است، کسانی که خریدار سکه هستند باید این آمادگی را داشته باشند که روزی این حباب از بین برود و قیمت سکه همان طور که ناگهانی افزایش یافت ناگهانی نیز کاهش یابد.

    وی با اشاره به منفعت دولت از افزایش قیمت سکه، گفت: از لحاظ اقتصادی به نفع دولت است که طلا را خریداری و ضرب سکه بزند و با قیمت 2 میلیون و 500 هزار تومان بفروشد سود زیادی می کند؛ اما با بازگشت به قیمت واقعی خریداران سکه ضرر هنگفتی می کنند از این جهت به آنها هشدار داده می شود که در فضای قیمت های غیر واقعی خرید نکنند.

    این نماینده مجلس درباره میزان کاهش قیمت سکه اظهار داشت: کاهش قیمت بستگی به شرایط و سیاست دولت برای مدیریت بازار طلا دارد، اگر سکه را در بازار و به قیمت پایین تر عرضه کند موج فروش اوج می گیرد و به جای خرید همه به سمت فروش می روند همین اتفاق باعث شکسته شدن قیمت ها می شود.

    کریمی در ادامه  به تاثیر خرید و فروش سکه بر رکود اشاره کرد و گفت: رکود بازار ارتباطی به سکه ندارد؛ اما بحث اینجاست که نقدینگی بخش خصوصی که می تواند صرف کارهای تولیدی شود الان در زمینه خرید و فروش سکه هزینه می شود این موضوع به ضرر تولید تمام شده و رکود را تشدید می کند.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیر علنی برای بررسی گرانی اظهار داشت: دولت دراین نشست راهکاری برای مدیریت بازار و گرانی ها نداشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی