عصر بازار

رییس هیأت مدیره‌ بنیاد برکت خبر داد:

ایجاد ۱۰هزار شغل در ۳۴شهر کشور با طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد برکت

عصر اعتبار- رییس هیأت مدیره‌ بنیاد برکت گفت: این بنیاد تا پایان سال ۹۷ از طریق اجرای طرح‌های اجتماع‌محور «مهتاب» و «آسمان» ۱۰ هزار فرصت شغلی در روستاها و مناطق محروم کشور ایجاد می‌کند.

ایجاد ۱۰هزار شغل در ۳۴شهر کشور با طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد برکت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمود عسکری‌آزاد، با اشاره به لزوم اشتغال‌زایی و ایجاد محل درآمد برای روستاییان برای کاهش مهاجرت از روستاها، گفت: واقعیت این است که از سال 53 تا امروز، از 75 درصد جمعیت روستایی در کشور به 26 درصد رسیدیم. ما در روستاها مشاغل جدید ایجاد نکردیم، به تبع آن مردم برای کسب درآمد از روستاها به شهرها آمدند. برای اشتغال‌زایی در روستاها و توانمندسازی اقتصادی روستاییان، باید نگاه‌مان فراتر از مشاغل سنتی موجود در روستاها باشد.

    وی با تشریح طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد برکت، با اشاره به طرح آسمان، خاطرنشان کرد: در این طرح تشکیل گروه‌های محلی، توانمندسازی این گروه‌ها، شناسایی ظرفیت‌های محلی، تشکیل صندوق‌های پشتیبان کسب‌وکار، ارایه‌ی مدل‌های توسعه‌ی‌ کسب‌وکار به افراد، تأمین و تجدید منابع و ایجاد شرکت‌های تعاونی توسعه‌ای برای پشتیبانی مشاغل، کارهایی است که از سوی بنیاد برکت انجام می‌شود.

    رییس هیأت مدیره‌ی بنیاد برکت، افزود: آن‌چه مهم است، همه‌ی کارهای ما در هماهنگی کامل با دستگاه‌های اجرایی است. ما برای انجام بهینه‌ی کار اشتغال‌زایی، تسهیل‌گرانی داریم که در روستاهای هدف با مردم صحبت می‌کنند، آن‌ها را آموزش می‌دهند و متناسب با وضع روستا، گروه‌های توسعه‌ای تشکیل می‌دهند. پس از تشکیل گروه‌های توسعه‌ای، آن‌ها هستند که کار را در دست می‌گیرند.

    عسکری‌آزاد، طرح آفتاب بنیاد برکت را پشتیبان طرح آسمان دانست و اذعان داشت: در قالب این طرح نهادهای مجری را تشکیل می‌دهیم و توانمند می‌کنیم. برای این کار معمولاً تعاونی‌هایی با عضویت خود روستاییان تشکیل می‌شود و بنیاد برکت با تعاونی‌ها به عنوان نهادهای مجری شراکت می‌کند. در این شراکت بنیاد 49 درصد و تعاونی‌ها 51 درصد سهم دارند. ثمره‌ی این شراکت احداث کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی است که می‌توانند محصولات روستایی را فرآوری، بسته‌بندی، استانداردسازی و بازاریابی کنند.

    وی هم‌چنین به طرح «مهتاب» اشاره کرد و گفت: این طرح در واقع مدل‌های هادی تلاش اقتصادی بنیاد برکت است که مدل‌های کسب و کار را دربر می‌گیرد. تلفیق این سه طرح با یک‌دیگر است که در روستاها اشتغال پایدار ایجاد می‌کند و روستاها را توسعه می‌دهد. مدلی که توضیح داده شد، نتیجه‌ی سه سال کار و پژوهش کمیته‌ی تحقیق و توسعه‌ی بنیاد برکت است. همه‌ی فعالیت‌هایی که در گذشته و حال در ایران انجام می‌شده، بررسی شده و در نهایت به این مدل رسیدیم.

    برنامه بنیاد برکت برای ایجاد 10 هزار فرصت شغلی در 34 شهر کشور

    رییس هیأت مدیره‌ بنیاد برکت، در ادامه از برنامه‌ این بنیاد برای ایجاد 10 هزار فرصت شغلی در 34 شهر کشور از طریق اجرای طرح‌های اجتماع‌محور آسمان و آفتاب خبر داد و گفت: برای تأمین مالی این کار، تفاهم‌نامه‌ای با بانک قرض‌الحسنه‌ی مهر ایران امضا کردیم تا 300 میلیون ریال به خانوارها و افراد متقاضی شغل در روستاها وام بدهیم. شرایط تضمین این وام با رایزنی‌های انجام شده، برای روستاییان آسان‌تر شده و وام به راحتی به خانوارهای متقاضی که حایز شرایط باشند پرداخت می‌شود.

    وی افزود: بنیاد برکت در این طرح عمدتاً پول را به جای این‌که مستقیماً به افراد پرداخت کند، به سازمان‌های پشتیبان می‌دهد تا کار از طریق آن‌ها انجام شود. مثلاً اگر فردی برای پرورش گوسفند قرار است بره یا علوفه تهیه کند، سازمان پشتیبان این کار را می‌کند تا هم خرید با شرایط استاندارد انجام شود و هم تسهیلات منحرف نشود.

    عسکری‌آزاد سپس به پروژه‌های در حال اجرا در قالب طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد برکت اشاره کرد و بیان داشت: در طرح آفتاب هم ما در مجموع 30 پروژه داریم که پشتیبان مشاغل ایجاد شده در طرح آسمان هستند.

    وی شناسایی مزیت‌های نسبی مناطق را از اولویت‌های بنیاد برکت دانست و گفت: مثلاً در مناطقی که تولیداتی دارند، سعی کردیم با تقویت و توسعه‌ی همان محصول‌شان، از آن‌ها پشتیبانی کنیم.

    شناسایی ظرفیت‌های مغفول‌مانده‌ مناطق کمتر توسعه یافته

    رییس هیأت مدیره‌ بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از احداث دو کارخانه برای بسته‌بندی، فرآوری و برندسازی خرما در استان محروم سیستان و بلوچستان خبر داد و خاطرنشان کرد: آن‌جا کشاورزها سالانه 40 هزار تن خرما تولید می‌کردند، اما کارخانه‌ی بسته‌بندی و فروش خرما وجود نداشت. نتیجه این‌که در فصل خرما، دلال‌ها از جاهای مختلف می‌آمدند و با قیمت‌های بسیار ارزان خرمای کشاورزان را می‌خریدند و می‌بردند. اما با ساخت کارخانه‌ فرآوری و بسته‌بندی خرما در قالب طرح آفتاب بنیاد برکت، این مشکل برطرف می‌شود و کشاورز خودش از فروش خرمای تولیدی‌اش منتفع خواهد شد.

    وی به دیگر طرح‌های مشابه بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مناطق دیگر کشور اشاره کرد و اذعان داشت: همین طرح را در کورین استان سیستان و بلوچستان برای پسته داریم. یا در استان کردستان در حال احداث کارخانه‌ای برای تولید، بسته‌بندی و فرآوری عسل هستیم. در سرچشمه‌ استان آذربایجان شرقی، به یک کارآفرین کمک کردیم که کارخانه‌ای را احداث کند و 70 خانم سرپرست خانوار را برای تولید و بسته‌بندی مواد غذایی جذب کار کرد.

    عسکری‌آزاد شناسایی ظرفیت‌های مغفول‌مانده‌ی مناطق و شهرها را از جمله اقدامات بنیاد برکت دانست و خاطرنشان کرد: در اندیمشک استان خوزستان، یک تعاونی بانوان وجود داشت که از ظرفیت‌های آن استفاده‌ی چندانی نمی‌شد. با این تعاونی، شرکت مشترکی ایجاد کردیم، پس از آن یک سوله‌ی بلااستفاده در شهر را پیدا و آن را پس از تجهیز به مرکز آموزش و تولید فرش دست‌بافت تبدیل کردیم. در مرحله‌ی بعد یک کارآفرین از شهر تبریز به مجموعه اضافه کردیم که با آموزش 120 خانم اندیمشکی، کار تولید فرش تبریز را شروع کرد. این فرد خودش خرید فرش را هم از خانم‌های شاغل در کارگاه تضمین کرده است. تعداد شاغلین در این کارگاه تا پایان سال به 413 نفر افزایش پیدا خواهد کرد. این حرفه اصلاً در آن‌جا وجود نداشت، اما ما از ظرفیت‌های شهر که همان تعاونی مورد نظر و سوله‌ی بی‌استفاده بودند بهره بردیم و ده‌ها شغل پایدار ایجاد کردیم. در این پروژه حدود 40 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

    وی از انتخاب مناطق هدف سرمایه‌گذار در فرآیندی کاملاً کارشناسی‌شده و علمی خبر داد و گفت: در برخی موارد، کارشناسان ما تا 10 مرتبه به منطقه‌ی مورد نظر رفته‌اند. تعاونی تشکیل‌شده، عضو گرفته، شرکت ثبت کرده‌اند، مراحل اولیه انجام شده بعد ما با این تعاونی شریک شده‌ایم تا کارخانه را ایجاد کنیم. با توجه به این‌که کشاورزان و اعضای تعاونی‌ها سرمایه‌ی نقدی برای شروع کار ندارند، روال این است که سرمایه‌ی ثابت یا همان سرمایه‌ی اولیه‌ی نقدی مورد نیاز برای احداث کارخانه را بنیاد برکت تأمین می‌کند، سرمایه در گردش را هم خود تعاونی‌ها از طریق محصولات‌شان می‌آورند. پس از این‌که کارخانه راه افتاد و به سوددهی رسید، بنیاد برکت سهمش را به‌طور کامل به تعاونی واگذار می‌کند و از پروژه خارج می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی