عصر بازار

بانک ملت جای خالی تامین کننده مالی بد عهد خارجی را پر کرد

عصر اعتبار- بانکداری ایرانی ـ بانک های بزرگ معمولا با دید توسعه ای و رشد اقتصادی در حوزه های مختلف اقتصادی ورود می کنند و در گلوگاه های اقتصادی به داد شرکت ها و کارخانجات و صنایع می روند تا با تامین مالی بتوانند انها را از مشکلات دور کنند .

بانک ملت جای خالی تامین کننده مالی بد عهد خارجی را پر کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بانکداری ایرانی، یکی از حوزه هایی کلیدی اقتصاد ایران و منطقه ، حوزه نفت و گاز است بر کسی پوشیده نیست که وابستگی بودجه ایران به صنعت نفت زیاد بوده  و اهمیت این صنعت تا چه اندازه بالاست.

    همچنن 9.3 درصد  منابع نفتی جهان و 18.2 درصد از منابع گازی جهان در اختیار ایران است ، بنابراین برای چنین حوزه‌ای یکی از نیازمندی های اساسی انتقال تکنولوژی بوده و  دیگری تامین مالی است.

    اما این تامین کننده‌های مالی هستند که می توانند با در اختیار قرار دادن امکانات مالی به انتقال تکنولوژی کمک کرده  و با نبود توان مالی این امر مسیر نخواهد بود .

    بانک های بزرگ معمولا با دید توسعه ای و رشد اقتصادی در حوزه های مختلف اقتصادی ورود می کنند و در گلوگاه های اقتصادی به داد شرکت ها و کارخانجات و صنایع می روند تا با تامین مالی بتوانند انها را از مشکلات دور کنند .

    یکی از بانک‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه های مختلفی ورود کرده است بانک ملت بوده‌است. بانک ملت، در 9 ماهه نخست امسال بیش از 1928 هزار میلیارد ریال سپرده جذب کرده و تقریبا در همین حدود نیز تسهیلات پرداخت کرده است.

    بانک ملت در حوزه تامین مالی در بخش پالایشگاهی اقدامات موثری را انجام داده‌ است و اهمیت این مساله زمانی بیشتر درک می‌شود که ایران به طور رزوانه به 80 میلیون لیتر بنزین نیاز دارد و با توجه به مشکلات تحریمی و فاینانس خارجی باید با خودکفایی و از امکانات مالی داخلی این 80 لیتر بنزین با کیفیت و کمیت عالی تولید شود به همین روی این بانک تامین مالی یکی  از پالایشگاهای مطرح کشور را به عهده گرفته است؛ چرا که بزرگترین مانع توسعه فازهای  جدید پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کمبود منابع مالی است. با وجود مشکلات بزرگ مالی و اقتصادی کشور، بانک ملت تمام تلاش خود را داشته تا ضمن کنار زدن اثرات مخرب تحریم، سرمایه مصوب 650 میلیون یورویی را در اختیار پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار دهد. 

    مدیران مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس هر چند که بارها طی گفت‌وگوهایی زمان پرداخت این وام به پالایشگاه را توام با کندی اعلام کرده‌اند و از سیستم بانکی کشور جهت دیرکرد در پرداخت وام گلایه‌ها داشته‌اند؛ اما نباید فراموش کنیم که مدیران مجموعه پالایشی ستاره خلیج فارس چندین بار جهت تامین سرمایه پالایشگاه خلیج فارس سفارش‌گذاری کرده بودند؛ ولی تحریم‌ها مانع از این امر شد. نتیجتا در سال‌های اخیر، ضمن تلاش مسئولان، از سرمایه خارجی چیزی به پالایشگاه خلیج فارس نرسید.

    مشکل تامین مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به حدی جدی بود که احمد ادیب مدیرعامل وقت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفته بود اگر این طرح با محدویت تامین منابع مالی برای خرید کالا مواجه نمی شد، فاز نخست طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه اول سال 94 به بهره برداری می‌رسید. مساله تامین مالی پالایشگاه خلیج فارس بارها از زبان مسئولان مطرح شده است؛ آنچنانکه مرتضی امامی مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز همواره از نبود اعتبارات شکواییه داشت. فی‌الواقع نه سرمایه‌گذار خارجی و نه سرمایه‌گذار داخلی در این پروژه بزرگ حاضر به سرمایه‌گذاری نشدند. نهایتا تصویبِ تزریقِ سرمایه 650 میلیون یورویی بانک ملت به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، به این گلایه‌ها و اما و اگرها پایان داد. با وجود تحریم‌ها و شرایط نابسامان اقتصادی کشور و همچنین نوسانات شدید ارزی، بانک ملت تمام تلاش خود را انجام داد تا توان کشور در حیطه تولید انرژی با مشکل مواجه نشود.

    علاوه بر این پروژه بزرگ، بانک ملت در حوزه نفت و گاز اقدامات زیادی انجام داده و در شرکت های  پتروپالایش کنگان، پالایش نفت مام خمینی شازند، پالایش گازبید بلند خلیج فارس، پالایش نفت بندر عباس، میدان گاز پارس جنوبی،  نفت مناطق مرکزی ایران، پالایشگاه آبادان ، پالایشگاه ننفت تبریز، نفت فلات قاره، نفت پاسارگاد، پالایشاه نفت اصفهان، نفت سپاهان، شرکت ملی نفت ایران، نفت ایرانول، نفت لاوان ، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران اقاماتی را انجام داده و در توسعه این شرکت ها نقش داشته است. و توانسته جای خالی شرکت های خارجی و تامین کننده های مالی خارجی را که به بد عهدی  در ایران مشهور  شده اند؛ پر کند.


     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی