عصر بازار

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار رونق تولید

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت تامین مالی آسان و ارزان در تحقق شعار «رونق تولید» به عنوان شعار سال گفت: متولیان اقتصادی باید برای بازار سهام جایگاه ویژه‌ای را در اقتصاد کشور تدارک ببینند.

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار رونق تولید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، منصور کریمی با اشاره به نامگذاری سال 98 با عنوان رونق تولید افزود: بدون شک تامین مالی آسان و ارزان از مشخصه‌های بازار سرمایه در راستای تحقق شعار رونق تولید در کشور است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: از این رو متولیان اقتصادی باید برای بازار سهام جایگاه ویژه‌ای را در اقتصاد کشور تدارک ببینند.

    وی با اشاره به اینکه در سال 97 بازار سرمایه روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرد، اذعان داشت: مولفه‌های همچون نرخ ارز، قیمت جهانی نفت و کالاها، موضع‌گیری و مناسبات سیاسی از جمله این موارد هستد که در سال جدید نیز می‌توانند سمت و سوی بازار سرمایه و معاملات آن را تعیین کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرایی اهمیت نرخ ارز برای سرمایه‌گذاران گفت: نوسان نرخ ارز اثر چند گانه‌ای بر سودآوری شرکت‌ها دارد، چرا که از یک سو موجب سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور می‌شود و از سوی دیگر ارزش جایگزینی شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.

    وی ادامه داد: البته در مقابل افزایش نرخ ارز برای شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از خارج تامین می‌کنند، خبر مناسبی نیست و به افزایش هزینه تمام شده آنها و در نتیجه کاهش سودآوری این دسته از شرکت‌ها منجر می‌شود.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی دیگر از موارد قابل بیان در خصوص تاثیرپذیری بازار سهام، نرخ سود بانکی است که به نظر می‌رسد در سال جدید نیز این شرایط ادامه پیدا کند و کنترل و ثبات نرخ بهره بانکی، جذابیت بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاران افزایش دهد.

    وی اضافه کرد: بدون شک یکی از عوامل اصلی اثرگذار بر فضای کلی بازار سهام، فضای سیاسی در سطح بین‌المللی و مناسبات سیاسی مرتبط با برجام و محدودیت‌های بین‌المللی و ادامه یا از میان رفتن آنها است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی