عصر بازار

معاون وزیر کار خبر داد:

آغاز اعزام نیروی کار به خارج

نیروهای فنی و پزشکی در اولویت اعزام

عصر اعتبار- معاون وزیر کار از آغاز اعزام نیروی آماده به کار داخلی به کشورهای اروپایی، آسیایی و منطقه با اولویت کارشناسان رشته‌های فنی و گروه‌های پزشکی خبر داد.

آغاز اعزام نیروی کار به خارج
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، عیسی منصوری در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه بین المللی کار ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرایط بازار کار در کشور شرایط مطلوبی نیست و مشکلات جدی در این حوزه وجود دارد، گفت: برای رفع این مشکلات باید سیاست‌های کلان اقتصادی و اجتماعی را بازنگری کنیم. همچنین اقداماتی همچون توزیع بهینه منابع و بودجه می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

    وی افزود: با این حال یکی از مهمترین موارد کمک کننده به حوزه اشتغال، فراهم کردن شرایط مناسب برای جستجوی طرفین عرضه و تقاضای کار است تا کارگر و کارفرما بتوانند یکدیگر را پیدا کنند.

    به گفته معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دوره رونق اقتصادی فعالان بخش کار دغدغه یافتن نیروی کار مناسب‌تر را دارند ولی در دوره رکود، کارجویان به دنبال یافتن کار مناسب با تخصص خود هستند.

    منصوری یادآور شد: در این نمایشگاه بیش از 2500 فرصت شغلی معرفی شده و قرار است از سال آینده در این نمایشگاه، فرصت اعزام نیروی کار به خارج از کشور را هم فراهم کنیم.

    وی ادامه داد: وزارت کار و وزارت امور خارجه مذاکراتی در مورد اعزام نیروی کار به خارج از کشور داشته اند و چند روزی است این فرایند آغاز شده که برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان و بلغارستان و کشورهای منطقه و آسیایی مانند چین میزبان نیروی کار ایرانی خواهند بود. علاقه مندان می‌توانند به سامانه مربوطه در وزارت کار مراجعه کنند.

    معاون وزیر تعاون تصریح کرد: در حال حاضر اولویت با اعزام نیروهای فنی و گروه‌های پزشکی به خارج از کشور است اما سایر علاقه مندان در دیگر رشته‌های مهارتی، کارگر ساده و کارگر متخصص می‌توانند در فرایند اعزام نیروی کار به خارج از کشور مشارکت کنند.

    منصوری افزود: برای آموزش مهارت زبان خارجی، به نیروی کاری که به خارج اعزام می‌شود دوره‌های فشرده آموزش زبان خارجی برگزار می‌کنیم تا بتوانند حداقل نیازهای خود را تأمین کنند.

    وی با بیان اینکه یافتن فرصت شغلی یکی از زمینه‌هایی است که در این نمایشگاه مورد توجه بوده است، خاطرنشان کرد: برای ایجاد فرصت‌های شغلی باید اقداماتی مانند معافیت گمرکی، معافیت عوارض تردد کشور و … را فراهم کنیم تا امکان بازگشت ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری و کارآفرینی فراهم شود.

    معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: هیچ نیروی کار ایرانی به خارج از کشور اعزام نمی‌شود مگر اینکه تا پیش از نهایی شدن مراحل اعزام وی، عقد قرارداد با کارفرما، پوشش بیمه‌ای، اقامت و امنیت شغلی آنها مشخص شده باشد. البته بخش خصوصی بازیگر اصلی و مجری این طرح خواهد بود.

    منصوری یادآور شد: در کشورهایی که بیش از 1500 نفر نیروی کار ایرانی در آنها مشغول به فعالیت باشند مانند ترکیه و کانادا دفاتر حفظ امنیت شغلی برای نیروی کار ایرانی ایجاد کرده ایم و وزارت امور خارجه در این زمینه با وزارت کار همکاری کامل دارد.

    وی درباره توسعه مشاغل بازاریابی شبکه ای اظهار داشت: اگرچه بازاریابی شبکه ای در کشورمان تبدیل به قانون شده و برای آن دستورالعمل داریم اما نگران آینده شغلی فعالان این عرصه به خصوص ثبات شغلی و درآمدزا بودن فعالیت آنها هستیم. از همین رو قرار است با شرکت‌های بازاریابی شبکه ای برای تأمین امنیت شغلی فعالان این بخش مذاکراتی داشته باشیم.

    معاون وزیر کار با بیان اینکه در سال 97 میزان اشتغال در بخش صنعت نسبت به سایر بخش‌ها کمتر بود، گفت: به همین دلیل قرار است در اشتغال زایی، تمرکز را به سمت مشاغل خدمات مولد مانند گردشگری، IT با تاکید بر تولید محتوا نه زیرساخت‌ها و توسعه بنگاه‌های خرد و متوسط معطوف کنیم. این سیاست وزارت کار در سال 97 جواب داد به گونه‌ای که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال با استفاده از تأمین مالی مشاغل خانگی و اشتغال روستایی داشته است.

    به گفته منصوری، 420 هزار اشتغال از 464 هزار اشتغال خالص ایجاد شده در سال 97 به این بخش‌ها اختصاص داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی