عصر بازار

مدیرعامل بورس کالا خبر داد:

راه اندازی تهاتر با پول مجازی در بورس کالا

عصر اعتبار- مدیرعامل بورس کالا از بررسی طرحی مبنی بر تهاتر کالا در بورس با پول مجازی خبر داد و گفت: مشکلات شرعی این طرح در حال برطرف شدن است.

راه اندازی تهاتر با پول مجازی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، حامد سلطانی نژاد در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران از بررسی طرحی در بورس کالا خبر داد که بر مبنای آن تهاتر کالایی دنبال می‌شود و قرار است که این تهاتر بر اساس پول‌های مجازی که طراحی می‌شوند، انجام شود.

    مدیرعامل بورس کالا افزود: اشکالاتی به لحاظ شرعی به این طرح وارد شده بود که از طریق کارشناسان شرعی به دنبال رفع آن هستیم.

    وی تصریح کرد: فعالان بازار در مقاطعی از تهاترهای کالایی به خصوص در سال 96 و اوایل سال 97 بسیار استقبال کرده اند و به نظر می‌رسد مجدد استقبال زیادی از این حوزه صورت گیرد.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه قراردادهای آتی سکه با شکل و شمایل جدید راه اندازی خواهند شد، گفت: اتفاقاتی که در حوزه بازار نقدی سال گذشته در بازار سکه رخ داد، منجر به توقف معاملات قرارداد آتی سکه شد اما قرار است که با شکل و شمایلی جدید مجدد راه اندازی شود.

    سلطانی‌نژاد ادامه داد: اوراق سَلف موازی استاندارد در سال 97 حدود 2,000 میلیارد تومان معامله داشته است که این اوراق جهت تأمین مالی شرکت‌ها طراحی شده و مبتنی بر تولید و پیش‌فروش محصولات آنها است که امیدواریم در سال 98 شاهد رونق آن باشیم.

    وی افزود: در حوزه گواهی سپرده کالایی، ارزش معاملات سال گذشته به 1,800 میلیارد تومان رسیده ضمن اینکه در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به عنوان صندوق‌های نوظهور کالایی بازار سرمایه، شاهد رشد چشمگیر بوده و رقم 3800 میلیارد تومانی برای ارزش معاملات به ثبت رسیده است.

    مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: در سال 97، سه صندوق کالایی تشکیل شده که بر این اساس، تعداد صندوق‌های کالایی به چهار صندوق فعال در بورس کالا رسیده است.

    به گفته سلطانی‌نژاد، قرار بود بورس کالا به سمت اوراق بهادار شدن پیش رود ولی نیاز به فرهنگ سازی داریم که خوشبختانه این اتفاق انجام شده و جمع بازار مالی به 7,700 میلیارد تومان رسیده است که این رکورد خوبی در بازارهای مالی به شمار می‌رود ضمن اینکه در سال گذشته جمع بازار مالی شرکت بورس کالا به 178 هزار میلیارد تومان رسیده که 39 درصد از کل ارزش بازار سرمایه در سال 97 است.

    وی با اشاره به پذیرش شرکت بورس کالا در بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بر این اساس و بر مبنای اصول حاکمیت شرکتی، اطلاعات بورس کالا به صورت شفاف در اختیار همه فعالان بازار سرمایه قرار خواهد گرفت. این در شرایطی است که کل ارزش معاملات بورس کالا در سال 97 نسبت به سال 96 از رشد 52 درصدی برخوردار بوده و در عین حال رشد 385 درصدی ارزش اوراق مبتنی بر کالا را نیز تجربه کرده است.

    مدیرعامل بورس کالا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال 97 رشد 77 درصدی ارزش بازار فیزیکی و 25 درصدی ارزش قراردادهای مشتقه را شاهد بودیم، گفت: سال قبل بالغ بر 1200 تن زعفران در بازار مشتقه مورد معامله قرار گرفت، حال آنکه تولید کل زعفران کشور 400 تن بوده است که این نشان از اهرمی بودن معاملات است.

    سلطانی‌نژاد اظهار داشت: در حوزه محصولات پتروشیمی رشد 15 درصدی در مقدار و 103 درصدی در ارزش را شاهد بودیم و در حوزه فرآورده‌های نفتی، رشد 109 درصدی در سال 97 را تجربه کردیم ضمن اینکه در عین حال در حوزه محصولات ساختی و معدنی، افزایش 60 درصدی در معاملات رخ داده است.

    وی از پذیرش 95 انبار در سراسر کشور خبر داد و گفت: این موضوع باعث می‌شود گستره جغرافیایی بورس کالا گسترش یابد ضمن اینکه در سال 98 توسعه بازار گواهی سپرده کالایی بر روی زیره و شمش طلا را در دستور کار خواهیم داشت که راه‌اندازی خواهد شد. در عین حال بازار قراردادهای آتی نیز توسعه خواهد یافت.

    مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه ابزار اختیار معامله اکنون بر روی دو نوع کالای سکه و زعفران فعال است، افزود: در برنامه این است که روی سایر دارایی‌ها نیز قراردادهای آتی توسعه یافته و به طور کلی توسعه ابزار مبتنی بر کالا و اوراق خرید دِین را در دستور کار خواهیم داشت تا به بازار عمق بیشتری ببخشیم.

    سلطانی‌نژاد از راه‌اندازی معاملات مناقصه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: قراردادهای آتی یک روزه نیز راه‌اندازی خواهند شد تا به کمک تنظیم بازار کالا بیایند ضمن اینکه معاملات حق‌الامتیاز همچون حق‌الامتیاز خطوط ریلی و استهلاک خودرو نیز راه‌اندازی خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: در حوزه بازار آتی سکه در سال 97 شاهد تلاطم در بازار نقد بودیم که گاه این التهابات به صورت ساعتی و دقیقه‌ای رخ می‌داد؛ بنابراین قیمت مرجعی که بتواند مبنای معاملات آتی سکه باشد، وجود نداشت و شرایط ابهام‌برانگیز بازار نقد بر بازار آتی سایه افکنده بود که قرار است با شکل و شمایل جدید، قراردادهای آتی سکه راه‌اندازی شود و افراد به شکل تخصصی و حرفه‌ای، به استفاده از این ابزار روی آورند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی