عصر بازار

رئیس سازمان عشایر:

پرداخت وام ۵۰ میلیونی به عشایر خسارت‌دیده از سیل

عصر اعتبار- رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: با مصوبه دولت از محل اعتبارات ستاد مقابله با بحران تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات به عشایر خسارت‌دیده از سیل پرداخت می‌شود.

پرداخت وام ۵۰ میلیونی به عشایر خسارت‌دیده از سیل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران امروز در گردهمایی مدیران کل امور عشایر کشور در محل سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی افزود: جامعه تولیدی عشایر بر اثر سیلاب اخیر از محل زیرساخت‌هایی مانند راه‌های دسترسی، تأسیسات آب و محل استقرار عشایر و نیز دام‌های در اختیار خود حدود 300 میلیارد تومان خسارت دیده و این ارقام به مراجع مربوطه هم اعلام شده است.

    وی گفت: از محل اعتبارات ستاد مقابله با بحران به ازای هر دام سبک 500 هزار تومان و برای هر دام سنگین 3 میلیون تومان کمک بلاعوض به عشایر داده می‌شود.

    به گفته قندالی برای جبران خسارات وارد شده به عشایر از محل اعتبارات سازمان امور عشایری ایران 100 میلیارد تومان از محل مصوبه ستاد بحران به عشایر به صورت تسهیلات پرداخت می‌شود که برای هر خانوار عشایری تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات با سود 4 درصد و بازپرداخت 4 ساله پرداخت می‌شود.

    قندالی با بیان اینکه 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط جامعه عشایر تولید می‌شود، گفت: همچنین 35 درصد صنایع دستی کشور از جمله فرش عمدتاً توسط زنان عشایری تولید می‌شود.

    رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: 59 درصد از مساحت کشور حوزه قلمرو عشایر شامل مناطق ییلاق، قشلاق و ایل‌راه‌های عشایر است، همچنین عشایر در فعالیت‌هایی مانند زراعت، باغداری و تولیدات کشاورزی هم مشارکت دارند که مجموع تولیدات جامعه عشایری 5.2 میلیون تن در سال برآورد می‌شود.

    قندالی با بیان اینکه جمعیت عشایری کشور 1.2 میلیون نفر در قالب 230 هزار خانوار هستند، گفت: سهم این جامعه تولیدی از کل تولیدات کشاورزی کشور حدود 3 برابر سهم جمعیتی است که نشان می‌دهد، جامعه عشایر مصداق عینی اقتصاد مقاومتی و راندمان بالای تولید است.

    وی با بیان اینکه جامعه عشایری با انواع پدیده‌های طبیعی مانند خشکسالی، سیل، تگرگ، دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: در سال جدید فارغ از خسارت‌هایی که از محل سیل به جامعه عشایر وارد شده، اما بارندگی‌های مناسب نعمت خوبی برای عشایر فراهم کرده و  حدود 32 میلیون هکتار مراتع و عرصه که در اختیار عشایر کشور است، لذا به لحاظ بارندگی مناسب برآورد می‌شود، امسال 1.1 میلیون تن علوفه مراتع بیشتر در اختیار دام‌های عشایری قرار گیرد.

    رئیس سازمان امور عشایر ایران همچنین گفت: مطابق مصوبه بند «ب» قانون یک درصد از منابع صندوق کشاورزی و عشایری برای عشایر اختصاص می‌یابد که سالانه بین 200 تا 250 میلیون تومان تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی و سایر فعالیت‌های تولیدی عشایر پرداخت می‌شود.

    وی همچنین یکی از منابع درآمدی عشایر را از محل درآمد گردشگران و بوم‌گردی عنوان کرد و گفت: ذائقه گردشگردان داخلی و گردشگران خارجی نگاه به طبیعت زیبا و زندگی و رسم و رسوم ناب عشایر است و هم از طریق ارائه این سبک زندگی توسط عشایر در محل‌های دارای تراکم جمعیت این زندگی ارائه می‌شود و هم تعدادی از گردشگران داخلی و خارجی دوست دارند در قلب جامعه عشایر و در چادر آنها حضور پیدا کنند و از این طریق درآمدی برای خانوار عشایر ایجاد شود که درآمد گردشگری گاهی به اندازه یک سال درآمد تولید خانوار عشایری است.

    قندالی با اشاره به اینکه ذائقه مردم در خرید فرش به اندازه‌های کوچک‌تر تغییر پیدا کرده گفت: مطابق این سلیقه دست‌بافته‌های زنان عشایر تولید و به بازار عرضه می‌شود.

    به گفته وی،‌در این زمینه 214 تعاونی عشایری تشکیل شده و همچنین 308 صندوق خرد برای زنان عشایری و عرضه دست‌بافته‌های آنها شکل گرفته است.

    به گفته رئیس سازمان امور عشایر ایران سال گذشته با وجود همه مشکلات 350 هزار تن نهاده دامی تحویل دامداران عشایر شد.

    وی جمعیت دامی عشایر را 24 میلیون رأس ذکر کرد که در 30 استان کشور پراکنده هستند.

     طبق آخرین آمارهای موجود تعداد ایلات و طوایف عشایر 104 ایل و 552 طایفه مستقل هستند و 1.2 میلیون نفر عشایر کشور که شامل 1.5 درصد جمعیت کشور هستند در قالب 213 هزار خانوار زندگی می‌کنند. همچنین تعداد دام‌های سبک عشایر 24 میلیون رأس، تعداد شرکت‌های تعاونی عشایر 214 شرکت و تعداد صندوق‌های خرد زنان عشایر 308 صندوق، تعداد کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید خوراک دام عشایری 42 کارخانه و ظرفیت تولید سالانه خوراک دام در عشایر 320 هزار تن برآورد می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی