عصر بازار

در فهرست برترین شرکت های جهان؛

چین از آمریکا پیشی گرفت

عصر اعتبار- چین در لیست جدید برترین شرکت‌های جهان از نظر درآمد، برای اولین بار از رقیب تجاری خود، آمریکا، جلو افتاد.

چین از آمریکا پیشی گرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، چین در لیست جدید برترین شرکت‌های جهان از نظر درآمد، برای اولین بار از رقیب تجاری خود، آمریکا، جلو افتاد.

    از زمان آغاز انتشار لیست گلوبال 500 در 1990، تا به امروز این لیست تحت حکمرانی شرکت‌های آمریکایی بوده است.

    با تغییر موازنه‌های قدرت در جهان، شرکت‌های چینی 129 جایگاه این لیست را به خود اختصاص دادند که 10 مورد آن را شرکت‌های تایوانی تشکیل می‌دهند. این در حالی است که شرکت‌های آمریکایی 121 جایگاه این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

    کهنه‌کار این لیست، وال‌مارت، برای ششمین ذسال متوالی و برای چهاردهمین بار از 1995 تا کنون، رتبه اول را به خود اختصاص داد. در رتبه دوم، پس از این غول خرده‌فروشی آمریکا، شرکت دولتی نفت و گاز چین، گروه سینوپک، قرار گرفت. رشد شدید درآمدها و سود این شرکت در سال گذشته باعث شد مشکلات ژئوپولیتیکی ناشی از جنگ تجاری با آمریکا، خنثی شود.

    شرکت رویال داچ شل، با درآمد خالص 396.556 میلیارد دلار، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. دو جایگاه بعدی در بین 5 شرکت برتر جهان، به دو شرکت دولتی دیگر چین تعلق گرفت. شرکت ملی سوخت چین (سی‌ان‌پی‌سی) و شرکت تأمین برق استیت گرید، به ترتیب با درآمد خالص 392.976 میلیارد دلار و 378.056 میلیارد دلار، در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفتند.

    هر چند شرکت‌های چینی لیست گلوبال توتال، از لحاظ تعداد از شرکت‌های آمریکایی بیشتر بودند، اما از لحاظ کل درآمد، همچنان شرکت‌های آمریکایی در مجموع بالاتر از شرکت‌های چینی قرار دارند. از کل درآمد اعلام شده در لیست گلوبال 500، سهم شرکت‌های آمریکایی 28.8 درصد و سهم شرکت‌های چینی 25.6 درصد بوده است.

    کل درآمد شرکت‌های لیست گلوبال 500 برابر با 32.7 تریلیون دلار بود که 9 درصد نسبت به سال گذشته جهش داشته و بیش از یک سوم کل تولید ناخالص جهان را شامل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی