عصر بازار

عملیات بازار باز تاثیر چندانی بر جبران کسری بودجه ندارد

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: عملیات بازار باز و بازار‌های متشکل ارزی تاثیر چندانی بر درآمد دولت و افزایش میزان بودجه کشور نخواهند داشت بلکه بیشتر تمرکز‌ ابزار‌ها بر روی کنترل نرخ دلار و کاهش نقدینگی در بازار است.

عملیات بازار باز تاثیر چندانی بر جبران کسری بودجه ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، باتوجه به مشکلاتی که دولت در سال جاری برای تامین کسری بودجه با آن مواجه است، برخی اتفاقات نظیر کاهش قیمت نفت نیز به مشکلات درآمدی و بودجه‌ای کشور دامن زد.

    بر این اساس افزایش نرخ ارز و صادرات در سال‌های گذشته منبع درآمد دولت را در این خصوص افزایش داد و باعث شد تا قسمتی از کسری بودجه به این وسیله جبران شود.

    نهاد‌های دولتی به خصوص بانک مرکزی در تلاش اند تا با اجرایی کردن طرح‌های جدید، به پوشاندن کسری بودجه در کشور کمک کنند که به نظر می‌رسد عملیات بازار باز و بازار متشکل ارزی در این رابطه تاثیر چندانی نداشته باشد.

    در همین راستا میر محمد حشمتی به عنوان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری میزان در خصوص نوسانات اخیر ارز در کشور اظهار کرد: در روز‌های اخیر که قیمت ارز در کشور کاهش یافته و این روند نزولی نیز همچنان ادامه دارد، قیمت انواع کالا و محصولات در بازار ثابت ماندند، اما این موضوع بر پوشش کسری بودجه در کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

    وی در ادامه افزود: دولت باید در تلاش باشد تا افت قیمت ارز تاثیری بر درآمد‌ها نداشته باشد یعنی با افزایش صادرات این کسری را جبران کند.

    این کارشناس اقتصادی در رابطه با پوشاندن کسری بودجه به وسیله افزایش صادرات بیان کرد: از راه‌هایی که دولت می‌تواند به این مهم دست یابد، تسهیل سازی در امور صادرات و جذاب کردن بازار‌های هدف برای صادرکنندگان است و درصورتی که این هدف در کشور تحقق یابد شاهد رونق در بازار و کاهش نرخ تورم خواهیم شد.

    حشمتی با اشاره به نحوه عملکرد بازار متشکل ارزی ادامه داد: عملیات بازار باز باعث ورود ارز‌های حاصل از صادرات به بازار متشکل ارزی می‌شود و این موضوع به کاهش نقدینگی، نرخ گذاری ارز در داخل کشور و استفاده صحیح از درآمد‌ها کمک بسیاری می‌کند.

    وی خاطر نشان کرد: تک نرخی کردن یا به حداقل رساندن نرخ‌های دلار یکی دیگر از راهکار‌هایی است که دولت با تحقق آن می‌تواند به افزایش درآمد‌ها و پوشاندن کسری بودجه کمک کند.

    این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: عملیات بازار باز و بازار‌های متشکل ارزی تاثیر چندانی بر درآمد دولت و افزایش میزان بودجه کشور نخواهند داشت بلکه بیشتر تمرکز ابزار‌ها بر روی کنترل نرخ دلار و کاهش نقدینگی در بازار است.

    حشمتی بیان کرد: بازار متشکل ارزی درصورتی می‌تواند به پوشاندن کسری بودجه تاثیر داشته باشد که نرخ دلار در کشور اولا تک نرخی شود ثانیا به ثبات برسد تا حدی که قابل پیش بینی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد، که در این صورت با ورود ارز حاصل از صادرات به بازار متشکل ارزی، دولت می‌تواند برنامه ریزی دقیقی با توجه به میزان درآمد خود داشته باشد.

    وی با بیان اینکه تناسب بین عرضه و تقاضا منجر به کاهش نرخ ارز می‌شود اظهار کرد: یکی دیگر از راه حل‌ها برای ثبات نرخ ارز، ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا است که طی هفته‌های گذشته در کشور با این موضوع مواجه بودیم و باعث شد تا نرخ ارز در کشور کاهش پیدا کند.

    طبق این گزارش، اقدامات و طرح‌های بانک مرکزی طی یک سال گذشته تاثیر زیادی بر رونق در بازار ارز گذاشته و طبق اظهارات عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی این دست آورد در پنج سال گذشته بی سابقه بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی