عصر بازار

گشایش اعتبار اسنادی وام ۱.۲ میلیارد یورویی روسیه به ایران تا یک ماه آینده

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: طبق آن چیزی که دولت روسیه به ایران اعلام کرده، قرار است تا پایان ماه نوامبر ۲۰۱۹ اعتبار اسنادی وام ۱.۲ میلیارد یورویی دولت روسیه به ایران برای احداث نیروگاه سیریک باز شود.

گشایش اعتبار اسنادی وام ۱.۲ میلیارد یورویی روسیه به ایران تا یک ماه آینده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در نشستی خبری اظهار داشت: در شش ماهه نخست سال جاری در مجموع 181 میلیارد کیلووات ساعت برق در کشور تولید شد که از این رقم سهم تولید برق توسط نیروگاه‌های حرارتی 86 درصد بوده است.

    وی افزود: در سال گذشته سهم نیروگاه‌های حرارتی در تولید برق کشور 92.5 درصد بود که در سال جاری به دلیل افزایش بارش‌ها و تولید برق بیشتر توسط نیروگاه‌های برق آبی، سهم نیروگاه های حرارتی کاهش یافت.

    این مقام مسئول در خصوص میزان مصرف سوخت در نیروگاه های کشور گفت: در 6 ماه نخست امسال 40 میلیارد مترمکعب سوخت در نیروگاه‌ها مصرف شده که 91.3 درصد آن گاز طبیعی، 4.1 درصد آن گازوئیل و 4.6 درصد مازوت بوده است.

    وی ادامه داد: سهم مصرف گاز در بخش سوخت نیروگاه ها نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است.

    طرز طلب با بیان اینکه راندمان نیروگاه های حرارتی ایران در پایان سال 97 به میزان 37.1 درصد بود، گفت: برنامه ریزی شده تا این رقم تا پایان سال 1400 به 40 درصد برسد.

    وی با بیان اینکه ضریب آمادگی نیروگاه های حرارتی در پیک تابستان امسال بیش از 98 درصد بود، گفت: پیک مصرف برق امسال در تاریخ 31 تیرماه ثبت شد که میزان آن 57 هزار و 681 مگاوات بود در حالی که پیک تابستان سال گذشته در روز 20 تیر ماه با رقم 57 هزار و 98 مگاوات ثبت شده بود و مقایسه این دو رقم هم باعث خوشحالی است و هم جای خوشحالی ندارد؛ موجب خوشحالی است که میزان رشد مصرف برف کمتر از یک درصد بوده اما جای خوشحالی ندارد به جهت اینکه رشد اقتصادی بالا نیست شاهد افزایش مصرف برق نبودیم.

    مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه در فاصله پیک تابستان سال 97 تا پیک تابستان سال 98 در مجموع سه هزار و 254 مگاوات ظرفیت جدید در بخش نیروگاه ‌های حرارتی ایجاد شد، گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم که در فاصله پیک سال 98 تا پیک سال 99 به شرط تأمین مالی بتوانیم سههزار و 846 مگاوات به ظرفیت نیروگاه های حرارتی اضافه کنیم.

    طرزطلب تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 1814 مگاوات ظرفیت جدید به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور اضافه شده و برنامه ریزی شده که از امروز تا پایان سال جاری به طور متوسط هر 20 روز یک بار یک واحد 160 مگاواتی حرارتی جدید افتتاح شود.

    وی تصریح کرد: در قالب کمپین الف-ب-ایران 6 طرح در صنعت برق حرارتی شامل پروژه دالاهو، نیروگاه هرمزگان، نیروگاه خرم آباد، نیروگاه قشم، بخش بخار نیروگاه پرند و بخش بخار نیروگاه عسلویه تا پایان سال وارد مدار می‌شوند.

    مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه در سه سال گذشته به میزان 12 هزار و 700 میلیارد تومان از بدهی‌های این شرکت به سیستم بانکی و بخش خصوصی پرداخت شده گفت: برناه ریزی کرده ایم که امسال نیز بتوانیم 11 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های برق حرارتی را پرداخت کنیم.

    طرزطلب افزود: در حال حاضر 2500 میلیارد تومان به بانکها، 6 هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان برق، 500 میلیون تومان به پیمانکاران و مشاوران و 9 هزار میلیارد تومان بابت حساب ذخیره ارزی بدهکاریم.

    وی گفت: طبق آن چیزی که دولت روسیه به ایران اعلام کرده قرار است تا پایان ماه نوامبر 2019 اعتبار اسنادی وام 1.2 میلیارد یورویی دولت روسیه به ایران برای احداث نیروگاه سیریک باز شود.

    مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی اضافه کرد: طبق مذاکراتی که با روسیه انجام شده درصورتی که تا پایان ماه نوامبر 2019 اعتبار اسنادی این وام باز نشود دولت روسیه پیمانکار را تغییر خواهد داد.

    طرزطلب با بیان اینکه قرار بود نیروگاه جدید ری که جایگزین نیروگاه فعلی خواهد شد، از محل وام ژاپن تأمین مالی شود، گفت: پس از اینکه ژاپنی ها نسبت به تأمین مالی این پروژه اقدام نکردند، استفاده از امکان تهاتر هزینه های پروژه با نفت خام که طبق مجوز قانون بودجه بوده در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه پیشنهادات لازم را به دولت ارائه کرده‌ایم و منتظر پاسخ دست اندرکاران هستیم، اما در صورتی که امکان تأمین مالی از محل تهاتر نفت خام فراهم نشود راهکارهای دیگری را برای بازسازی نیروگاه قدیمی ری اجرایی خواهیم کرد.

    وی افزود: در حال حاضر جمع آوری واحدهای فرسوده و قدیمی نیروگاه ری آغاز شده و برای احداث پست GIS نیروگاه ری اسناد برگزاری یک مناقصه را آماده کرده‌ایم که طبق برنامه ریزی‌ها عملیات اجرایی این پست تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی از جایگزینی نیروگاه قدیمی طرشت با یک نیروگاه جدید خبر داد و گفت: هزینه 250 میلیارد تومانی احداث یک نیروگاه 50 مگاواتی گازسوز با راندمان 42 درصد از محل منابع شرکت برق حرارتی تأمین خواهد شد و با برگزاری مناقصه‌ای اقدام به احداث نیروگاه جدید طرشت خواهیم کرد.

    طرزطلب از معرفی 12 هزار و 220 مگاوات ظرفیت نیروگاه حرارتی به سازمان خصوصی سازی برای واگذاری خبر داد و گفت: ما آمادگی داریم هر زمان که سازمان خصوصی سازی اعلام کرد نیروگاه‌هایی که کاندیدای واگذاری شده‌اند را به بخش غیردولتی واگذار کنیم.

    وی با بیان اینکه شرکت یونیت به دنبال استفاده از یکی از مجوزات قانون بودجه برای اصلاح قرارداد سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی ایران است، گفت: طبق قانون بودجه سال 98 امکان خرید ارزی از سرمایه گذاران خارجی با شروطی که شامل تأمین تمامی منابع از منابع خارجی، جدید بودن لایسنت و ... است فراهم شده که شرکت یونیت به دنبال استفاده از این مجوز قانونی برای اصلاح قرارداد و آغاز کار در ایران است.

    مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی اذعان داشت: برای بازسازی نیروگاه رامین اهواز موافقت دولت روسیه برای تخصیص 353 میلیون یورو وام اخذ شده و قرار است با وام دولت روسیه این نیروگاه قدیمی بخاری بازسازی و نوسازی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی