عصر بازار

نقطه عطف اقتصاد ایران

عصر اعتبار- اقتصاد ایران به دلایل مختلف و بنا به شواهد متعدد در یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دهه‌های خود قرار گرفته است. رشد اقتصادی پایین، دو رکودتورمی عمیق و... ناشی از انباشت چالش‌های اقتصادی سبب شده تا دهه ۹۰ تبدیل به دهه خاص و نقطه عطف اقتصاد ایران شود.

نقطه عطف اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، اکنون در شرایطی قرار داریم که اگر در روند فعلی اقتصاد ایران تغییرات اساسی رخ ندهد، در سال‌های آتی مشکلات اقتصاد ایران تشدید خواهد شد و حتی از عملکرد نامطلوب سال‌های قبل هم فاصله خواهیم گرفت. در این شرایط باید به دقت شرایط اقتصاد کشور را رصد کرد و برای توقف روند نامناسب اقتصاد برنامه‌ریزی و تلاش کرد.

    تنها راه باقی مانده برای اقتصاد ایران، عزمی راسخ و فراگیر برای اصلاح ساختاری اقتصاد است و دیگر هیچ توجیهی بر ای تاخیر در آن قابل قبول نیست. اصلاحات ساختاری باید با هدف بهبود نظام حکمرانی و برطرف کردن چالش‌های قدیمی اقتصاد انجام شود. نظام حکمرانی در اقتصاد ایران دچار مشکلات جدی و حاد است و باید به مرور و با لحاظ اولویت‌ها، آن را اصلاح کرد.

    این اصلاحات پرهزینه، سخت و زمان‌بر است و نیاز به تلاش همگانی در تمام قوا و فراتر از آن، در کل حاکمیت دارد. وقتی صحبت از اصلاحات می‌شود، معمولا نگاه‌ها به سمت دولت می‌رود؛ در حالی که اصلاح ساختاری اقتصاد ایران نیاز به مشارکت همه دارد و دولت به تنهایی نمی‌تواند راه به جایی ببرد.

    اکنون که در ابتدای دوره جدید قوه‌قضاییه و در حال ساختن مجلس جدید هستیم، باید ماموریت‌های این دو قوه و وظایف آنها در اصلاحات اقتصاد ایران مشخص شود. بخش مهمی از اصلاحات اقتصادی مربوط به اصلاح قوانین قبلی و تدوین قوانین کارا، تقویت حقوق مالکیت، مبارزه هدفمند با فساد و... و. است که باید توسط قوه‌مقننه و قضاییه انجام شوند.

    در اصلاحات ساختاری همراهی مردم نیز نقش اساسی دارد و بدون سرمایه اجتماعی بالا نمی‌توان به موفقیت اصلاحات اقتصادی امید داشت. این در حالی است که سرمایه اجتماعی روند نامطلوبی در اقتصاد ایران داشته و در یک سال اخیر نیز روند تخریب آن تشدید شده است.

    اتحاد و همدلی شکل گرفته در روزهای اخیر بسیار مثبت است، اما به معنی بازسازی کامل سرمایه اجتماعی نیست. باید قدر این فرصت را دانست و با اقدامات بعدی برای بازسازی کامل سرمایه اجتماعی تلاش کرد. اگرچه وظیفه اصلی در بازسازی سرمایه اجتماعی بر دوش حاکمیت و دولت است، اما مردم و رسانه‌ها نیز باید در این راستا تلاش کنند

    امید است به برکت خون شهدا همه با هم متحد شده و برای ساختن اقتصاد کشور تلاش کنیم. چه بسا بهترین قدردانی از آنها هم همین باشد و کمی به وظیفه خود عمل کرده باشیم.

    به امید فردایی بهتر برای ایران و ایرانیان
    سعید مسگری

    * کارشناس اقتصادی

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی