عصر بازار

همتی در حاشیه نشست کمیسیون اقتصادی مطرح کرد؛

هدف از تشکیل بازار باز، کنترل هدفمند تورم

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی هدف از تشکیل بازار باز پولی را کنترل هدفمند تورم عنوان کرد.

هدف از تشکیل بازار باز، کنترل هدفمند تورم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، عبدالناصر همتی در حاشیه نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است و این تسلط را با اجرای سیاست جدید در بازار پولی نیز اعمال خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه تشکیل بازار پولی 40 سال در انتظار اجرا قرار داشت افزود: خوشبختانه اخیرا موفق شدیم با دریافت مجوز‌ها از مراجع مربوطه و همچنین یک سال کار مداوم، این بازار را پس از 40 سال تشکیل دهیم.
    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مهمترین دستاورد تشکیل این بازار، کنترل هدفمند تورم است گفت: تا پیش از این ما نرخ سود را در نظام پولی به صورت دستوری تعیین می‌کردیم، اما با تشکیل این بازار، به جای آنکه بی هدف به دنبال کنترل تورم باشیم ابتدا مبنای تورمی را که باید داشته باشیم تعیین کنیم سپس سود کوتاه مدت بانکی بر مبنی آن تعیین می‌شود.
    وی با بیان اینکه برای تامین سود کوتاه مدت بانکی سازوکار خرید و فروش اوراق اسلامی تعیین شده است افزود: این اوراق که توسط خزانه داری کل کشور منتشر می‌شود ابزاری است که به ما کمک می‌کند تا حجم پول را با استفاده از آن بالا و پایین کرده و نرخ تورم را تنظیم کنیم.
    همتی بازار باز پولی را یکی از ابزار‌های مهم سیاست‌های پولی در سراسر جهان عنوان کرد و گفت: این سیاست سال هاست در همه جا اجرا می‌شود و ما نیز به تدریج آن را در ایران اجرایی خواهیم کرد البته اجرای عمیق و دقیق آن زمانبر است، اما مهم این بود که این کار شروع شود و اراده‌ای برای اجرای آن وجود داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است.
    رئیس کل بانک مرکزی در مورد حذف 4 صفر از پول ملی نیز گفت: کلیات این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و کمیسیون برنامه و بودجه نیز آن را تایید کرده است و هم اکنون در انتظار بررسی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی