عصر بازار

رکورد یوروهای تقلبی در اختیار اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ یورویی

عصر اعتبار- آمارها نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ یورویی رکورددار بیشترین تعداد اسکناس‌های تقلبی بوده‌اند.

رکورد یوروهای تقلبی در اختیار اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ یورویی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، براساس گزارش تارنمای کوین ویک، در نیمه دوم سال 2019 حدود 300 هزار اسکناس یورو از گردش در بازار خارج شده که در مقایسه با نیمه نخست این سال 22.7 درصد و در مقایسه با نیمه دوم سال 2018، معادل 17.6 درصد افزایش داشته است.

    بنابرین با توجه به رقم کاهشی اسکناس تقلبی در گردش در مقایسه با اسکناس اصل، احتمال دریافت یک اسکناس جعلی بسیار پایین است، رقمی که با نرخی بیشتر از رشد تولید ناخالص داخلی از زمان نخستین ورود آنها به بازار به طور یکنواخت افزایش یافته است.

    تعداد سالیانه اسکناس‌های جعلی شناسایی شده به ازای هر یک میلیون اسکناس اصل در گردش در سطح بسیار پایینی قرار دارد. (نمودار زیر)

    چیزی در حدود 24 میلیارد یورو اسکناس در گردش وجود دارد که ارزش مجموع آن نزدیک به 1.3 تریلیون یورو است. در نیمه دوم سال 2019 اسکناس‌های 20 و 50 یورویی رکورد بیشترین اسکناس‌های تقلبی را در اختیار داشتند و به طور مشترک بیش از 70 درصد تمام اسکناس‌های جعلی را به خود اختصاص داده بودند.

    بیشترین اسکناس‌های جعلی (96.4 درصد) در کشورهایی شناسایی شدند که از یورو به عنوان واحد پولی استفاده می‌کنند و مابقی در کشورهای غیراروپایی شامل 3 درصد، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و در سایر کشورهای جهان 0.6 درصد.

    علاوه بر این، شمار اسکناس‌های تقلبی و کم کیفیت جمع آوری شده از بازار افزایش داشته است. شناسایی این اسکناس‌ها با توجه به دقت بسیار ضعیف در جعل مشخصه‌های امنیتی، کار آسانی است.

    استفاده از اسکناس جعلی برای پرداخت‌های نقدی جرم کیفری بوده و مشمول پیگرد قانونی است. از زمانی که نخستین مجموعه اسکناس‌های یورو چاپ و وارد بازار شد، بانک مرکزی اروپا و 19 بانک مرکزی ملی کشورهای اروپایی، شهروندان خود و مردم را تشویق کرده‌اند تا در خصوص دریافت اسکناس و پول نقد هوشیار باشند.

    افراد می‌توانند با استفاده از روش «لمس، نگاه و کج کردن زاویه دید» که در بخشی از تارنمای رسمی بانک مرکزی اروپا موسوم به «The €uro» توضیح داده شده است، جعلی بودن یا نبودن اسکناس را بررسی کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی