عصر بازار

تمدید بیمه نامه ها تا ۱۵ اردیبهشت ۹۹

دلایل رشد ۲۵ درصدی حق بیمه شخص ثالث از نگاه بیمه مرکزی

عصر اعتبار- معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ضمن بیان چرایی افزایش ۲۵ درصدی حق بیمه شخص ثالث، گفت: اگر تصادفی برای مالک خودرو رخ داد که خسارات بیش از سقف تعهدات بیمه نامه باشد، نگران نباشند، شرکت های بیمه تمام خسارات را می پردازند.

دلایل رشد ۲۵ درصدی حق بیمه شخص ثالث از نگاه بیمه مرکزی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رحیم مصدق در خصوص چرایی افزایش 25 درصدی حق بیمه شخص ثالث خودرو در سال 99، اظهار داشت: در تمام دنیا برای نرخ گذاری رشته های بیمه ای وضعیت عملکرد آن رشته در یک دوره مالی براساس عملکرد بیمه بیمه گذاران بررسی و سپس نرخ بیمه تعیین می شود.

    وی با اشاره به بررسی عملکرد بیمه شخص ثالث در طی یکسال گذشته و تعیین نرخ حق بیمه این رشته بیمه ای گفت: قانون و آئین نامه مصوب دولت به بیمه مرکزی اجازه می دهد که حق بیمه را با لحاظ خسارت و سود شرکت های بیمه تعیین کند اما با توجه به وضعیت موجود، بیمه مرکزی هیچ سودی برای شرکت های بیمه در شخص ثالث درنظر نگرفته است.

    معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ضمن بیان "ضریب خسارت بیمه شخص ثالث در سال های قبل 114 درصد بوده است"، تصریح کرد: مبلغ دیه برای سال 99 حدود 22.5 درصد رشد کرده است و برهمین اساس هم شرکت های بیمه خواهان افزایش حق بیمه شخص ثالث با لحاظ سودشان بودند ولی با مخالفت بیمه مرکزی حق بیمه شخص ثالث متناسب با نرخ دیه و لحاظ هزینه های اداری و کارمزد نمایندگی ها و ... حدود 25 درصد نسبت به سال 98 افزایش یافت.

    رحیم مصدق البته این را هم گفت که حق بیمه شخص ثالث با وجود افزایش 25 درصدی برای افراد با شرایط مختلف متفاوت خواهد بود چراکه با لحاظ تخفیف عدم دریافت خسارت بیمه گذاران می توانند به طور میانگین 40 تا 45 درصد تخفیف هنگام صدور بیمه نامه دریافت کنند.

    این مقام مسئول در بیمه مرکزی با اشاره به اینکه 85 درصد خسارات بدنی پرداختی از سوی بیمه ها مربوط به دیه است، افزود: زمانی که نرخ دیه افزایش پیدا می کند طبیعتاً تعهدات شرکت های بیمه نیز افزایش می یابد ضمن اینکه دیه براساس نرخ روز باید پرداخت شود، بعنوان مثال اگر سال قبل حادثه ای رخ داده ولی زمان پرداخت دیه امسال است، نرخ دیه براساس نرخ امسال تعیین و پرداخت می شود.

    وی ادامه داد: 15 درصد از خسارات پرداختی بیمه ها نیز مربوط به خسارات مالی است که افزایش قابل توجه لوازم یدکی خودرو و ... قطعا بیش از 25 درصد است. بنابراین شرکت های بیمه چاره ای جز افزایش 25 درصدی حق بیمه شخص ثالث برای سال 99 نداشتند.

    معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با تأکید بر صدور بیمه نامه به صورت الکترونیکی در شرکت های بیمه با توجه به شیوع کرونا گفت: حتی اگر افرادی به صورت الکترونیکی هم نتوانند بیمه نامه خود را تمدید کنند، نگران نباشند چراکه بیمه ها به صورت خودکار بیمه نامه هایی که اعتبارشان تمام شده را تمدید می کنند و افراد می توانند تا 15 اردیبهشت نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

    وی درباره عدم نیاز به صدور الحاقیه برای خودروها گفت: در قانون شخص ثالث تأکید شده که با افزایش و تغییر حق بیمه شخص ثالث دیگر نیازی به خرید الحاقیه نیست و همان بیمه نامه های قبلی کفایت می کند. اگر فرضاً حادثه ای برای مالک خودرو رخ داد و مبلغ خسارت بیش از تعهدات بیمه نامه (360 میلیون تومان در ماه حرام و 270 میلیون تومان در ماه عادی برای سال 98) باشد، نیازی به پرداخت وجه اضافی از سوی مالک نیست بلکه شرکت های بیمه تمام تعهدات را می پردازند و مابه التفاوت را نیز باید صندوق خسارات بدنی پرداخت کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو