عصر بازار

زیر و بم طرح یارانه معیشتی

عصر اعتبار-طرح حمایت معیشتی که دولت آن را در راستای حمایت بیشتر از اقشار محروم و مستضعف در آبان ۹۸ استارت زد، همچنان گلایه برخی از خانوارها را به دنبال دارد.

زیر و بم طرح یارانه معیشتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بر اساس طرح حمایت معیشتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی اجرای آن شده است، 60 میلیون نفر مشمول دریافت حمایت معیشتی اعلام شده‌اند که برای خانوار‌های تک‌نفره 55 هزار تومان، دو نفره 103 هزار تومان، سه نفره 138 هزار تومان، چهارنفره 172 هزار تومان و پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان کمک معیشت در نظر گرفته شده است.

    این در حالی است که گفته می‌شود در مرحله اول واریز کمک معیشتی، خیلی از خانوار‌ها نتوانسته‌اند این کمک را دریافت کنند. از همین رو، وزارت رفاه تصمیم گرفت اعتراضات را ثبت و مورد بررسی قرار دهد.

    بعد از ثبت اعتراض‌ها تاکنون چندین میلیون نفر از افرادی که نسبت به عدم دریافت کمک معیشت معترض بودند با مراجعه به سامانه وزارت رفاه، اعتراض خود را ثبت کرده و بعد از بررسی‌ها از سوی ستاد شناسایی، بیش از 4 میلیون و 335 هزار نفر مشمول دریافت کمک معیشت قرار گرفتند. اما باز هم هستند تعدادی از مردم که همچنان معترضند و گلایه دارند.

    حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی با اشاره به بررسی دو مرحله‌ای وضعیت مشمولان طرح حمایت معیشتی در خرداد و آذر هر سال، تاکید کرد که لیست مشمولان این طرح خرداد 99 دستخوش تغییر خواهد شد.

    وی با اشاره به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی مبنی بر تلفیق یارانه نقدی و معیشتی و پرداخت ادغامی آن به مشمولان، اظهار کرد: این بحث در مجلس مطرح و ادله مختلفی نیز مورد توجه قرار گرفت، اما بعد از منتفی شدن آن، قرار شد سال از سال 99، 78 میلیون ایرانی یارانه 45500 هزار تومانی و 60 میلیون نیز طرح حمایت معیشتی را بگیرند.

    میرزایی در خصوص ثبت نام از متقاضیان دریافت کمک معیشتی، گفت: یک بار در گذشته از افرادی که یارانه حمایتی دولت را دریافت نمی‌کردند در سامانه وزارت رفاه ثبت نام به عمل آمد و افراد زیادی ثبت نام کردند و مشمولان نیز در مرحله چهارم کمک معیشت را دریافت کردند. مجدداً این امکان برای متقاضیان دریافت کمک معیشت فراهم خواهد شد که البته با توجه به شرایط موجود منتظریم موج کرونا فروکش کند و بعد دوباره زمان ثبت نام را اعلام خواهیم کرد.

    سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی افزود: تاکنون بیش از 4 میلیون و 335 هزار نفر از افرادی که در سامانه اعتراض خود را برای دریافت کمک معیشت اعلام کرده بودند مشمول شده و کمک معیشت را در مرحله چهارم دریافت کردند.

    آنچه مسلم است، به رغم اینکه تاکنون چهار مرحله از کمک معیشتی به حساب خانوار‌های واجد شرایط واریز شده است، اما هنوز این طرح با ابهاماتی در مسیر اجرا همراه است که باعث اعتراض‌های زیادی شده است. اینکه محاسبه واجد شرایط بودن یا نبودن بر اساس ملاک‌هایی تعیین می‌شود که عده‌ای از خانواده‌ها نسبت به آن اعتراض دارند، خود جای سوال دارد.

    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو