عصر بازار

بانک مرکزی اروپا سقف خرید اوراق دولتی را برداشت

عصر اعتبار- بانک مرکزی اروپا با برداشتن سقف تعیین شده برای خریداری اوراق دولتی از کشورهای منطقه یورو، راه را برای تزریق نقدینگی نامحدود در واکنش به شیوع ویروس کرونا هموار کرد.

بانک مرکزی اروپا سقف خرید اوراق دولتی را برداشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، بانک مرکزی اروپا در تصمیمی قانونی و ناگهانی اعلام کرد که محدودیت‌هایی را که خود در ارتباط با خریداری اوراق قرضه وضع کرده است، در مورد طرح 750 میلیارد یورویی (818 میلیارد دلاری) خریداری اوراق دولتی طراحی شده با هدف مقابله با آثار اقتصادی ناشی از کرونا، اعمال نخواهد کرد.

    این اقدام مسیر را برای بانک مرکزی اروپا به منظور خریداری بیش از یک سوم بدهی‌های هر کشور هموار کرده و تمرکز این بسته محرک را در جایی که بیشتر مورد نیاز است و تا جایی که مایل باشد، معطوف و تمدید خواهد کرد.

    «فردریک دوکروزت» استراتژیست شرکت خدمات بانکی و مالی بانک پیکتت سوپیس می‌گوید: به طور خلاصه، این تصمیم عملا تمامی محدودیت‌ها را در مورد خرید دارایی حذف می کند و این برای اعتبار بانک مرکزی اروپا و پایبندی به تعهداتش یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.

    براساس مقررات جاری، سقف خرید اوراق برای هر کشور 33 درصد است اما بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که تحت برنامه موقت خرید اضطراری پاندمی، این محدودیت اعمال نخواهد شد.

    این تغییر موقتی قانون تضمین می‌کند که حتی اگر دولت‌های منطقه یورو نتوانند به فراخوان «کریستین لاگارد» رییس بانک مرکزی اروپا مبنی بر صدور اوراق موسوم به «کرونا» پاسخ مثبت دهند، بانک مرکزی اروپا همچنان قادر خواهد بود تا به اندازه کافی اوراق خریداری کند.

    اوراق کرونا نوعی اوراق بدهی مشترک است اما با وجود آثار مخرب اقتصادی ناشی از اپیدمی جهانی کرونا، آلمان و سایر کشورهای شمال اروپا با آن مخالفت کرده‌اند.

    «فلورین هنس» اقتصاددان بانک برنبرگ هامبورگ در این خصوص گفت: در حال که وزرای دارایی یوروگروپ با دودلی و تردید در نشست روز سه شنبه از ارسال پیامی تحسین برانگیز  پا پس کشیدند، بانک مرکزی اروپا همچنان در این مسیر گام بر می‌دارد.

    اما برداشته شدن محدودیت خرید اوراق، چالش های قانونی تازه ای را به همراه می‌آورد زیرا دیوان دادگستری اروپا در حکمی در سال 2018 به طور ویژه به این نکته اشاره کرده بود که بانک مرکزی اروپا در تامین مالی هیچ تخلفی مرتکب نشده است.

    منتقدان آلمانی با این استدلال که بانک مرکزی اروپا با سوءاستفاده از قدرت خود از سال 2015 بالغ بر 2.6 تریلیون یورو اوراق بدهی خریداری کرده است، به دفعات پای این نهاد اروپایی را بابت خریداری اوراق قرضه به دادگاه کشانده‌اند.

    بانک مرکزی اروپا علاوه بر این اعلام کرده است که اوراق قرضه را با سررسیدهای کوتاه و حتی 70 روزه نیز خریداری می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو