عصر بازار

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با احتساب همسان سازی اعلام شد

عصر اعتبار- سالاری، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را با احتساب همسان سازی اعلام کرد.

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با احتساب همسان سازی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری خود به مناسب هفته تامین اجتماعی اظهار کرد: هیچ الزامی در قانون نیامده که حداقل حقوق بازنشسته تامین اجتماعی به 2 میلیون و 800 هزار تومان برسد چراکه این الزام برای بازنشستگان کشوری است، اما ما خود را ملزم میدانیم تا حقوق بازنشستگانمان را افزلیش دهیم، این رقم 32 میلیارد تومانی که از دولت گرفتیم برای اجرای همسان سازی در 3 سال است.
    وی گفت: آنچه ها در جلسات با کانون بازنشستگان تفاهم شد این است که حداقل بگیرانی که تا سال گذشته با 30 سال سابقه یک میلیون و 580  هزار تومان می گرفتند امسال با افزایش 26 درصد و احتساب همسان سازی، 2 میلیون و 750 هزار تومان دریافت کنند و برای افرادی که 35 سال سابقه دارند این رقم به حدود 3 میلیون تومان می‌رسد.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره فرمول اجرای همسان سازی، گفت: ابتدا قرار بود از مهر ماه همسان سازی را اجرا کنیم بعد از آن شهریور ماه تصمیم گرفته شد، اما در نهایت تصمیم نهایی این شد که از مرداد ماه همسان سازی اجرا شود.

    وی گفت: افرادی که سنواتشان بیشتر است و حقوق بالایی دریافت می‌کنند بیشتر از منابع همسان سازی بهره مند می‌شوند، فردی که در زمان شاغل بودن حقوق بیشتری دریافت می‌کند یعنی حق بیمه بالایی در زمان شاغل بودن، پرداخت کرده است و فردی که سنوات خود را تکمیل کرده و یا سنوات بیشتری دارد نیز بیشتر از منابع همسان سازی بر حقوقشان افزوده می‌شود.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در ساختار کلی سازمان باید تغییرات انجام دهیم تا پویا‌تر بتوانیم حرکت کنیم. یکی از آن خروج از بنگاه داری است.

    وی بیان کرد: نباید مدیرعامل تامین اجتماعی دغدغه شرکت‌های کشتیرانی، پتروشیمی و.. را داشته باشد چراکه ما را از وظایف اصلی خود باز می‌دارد. در دنیا سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی سهام داری می‌کنند.

    سالاری گفت: الزام قانون برنامه ششم، تاکید رئیس جمهور و تاکید وزیر کار این است که از بنگاه داری خارج شویم، اما ما برای خروج از بنگاه داری قصد نداریم سهام‌های خود را بفروشیم و خرج مصارف روزانه کنیم باید سهام‌های بزرگ را بفروشیم و سهام‌های ارزنده‌ای بخریم تا از بنگاه داری خارج شویم. این در بازار فعلی سرمایه امکان پذیر است.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: مطالبه شرکای اجتماعی ما این است که به سمت 3 جانبه گرایی برویم و تعداد نمایندگان جامعه کارگری بیشتر شود که در حال حرکت به سمت این موضوع هستیم. متن آن را آماده کردیم و به هیات وزیران فرستادیم و آماده برای ارائه در صحن علنی مجلس شد، اما به شرایط کرونا برخوردیم و فعلا منتظر هستیم.

    وی گفت: سازمان تامین اجتماعی، درآمد_هزینه‌ای اداره می‌شود یعنی ماهانه باید درآمدی داشته باشیم چرا که بودجه‌ی دولتی نداریم برای سال 99، 172 هزار میلیارد بودجه ما بسته شده است و هزینه ما برای سال جاری، به 14 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است، چرا که با احتساب متناسب سازی ماهی 10 هزار و 600 میلیارد تومان باید حقوق به بازنشستگان دهیم. در سال 98 هزینه‌های ما به 6 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است. اگر یک روز در این درآمد زایی وقفه داشته باشیم مشکلات جبران ناپذیری داریم. با برنامه ریزی صورت در تامین هزینه‌های خود مشکلی نداریم.

    وی بیان کرد: یک بحث مهم همسان سازی است که باعث شد هزینه‌های ما از حدود 6 هزار میلیارد به حدود 10 هزار میلیارد برسد، از دولت و رئیس جمهور برای تحقق این مسئله تشکر می‌کنیم. 32 هزار میلیارد از شرکت‌های خوب دولتی به تامین اجتماعی تخصیص داده شد. این بخشی از تعهدی بود که ما داده بودیم.

    سالاری افزود: یکی دیگر از تعهدات ما در حوزه اعتبار دفترچه‌های درمانی بود، سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان بدهی بخش دولتی در وزارت بهداشت و 6 هزار میلیارد به بخش خصوصی بدهکار بودیم و در همان ابتدای انتصاب بنده وزیر کار و رئیس جمهور در زمان تاکید کردند که بدهی به وزارت بهداشت باید پرداخت شود تا اعتبار به دفترچه تامین اجتماعی بازگردد و امروز یک ریال بدهی به وزارت بهداشت نداریم.

    وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره شرکت دولتی واگذار شده به سازمان تامین اجتماعی گفت: شرکت‌های واگذار شده در حوزه مختلف هستند، شامل؛ پالایشگاه نفت امام خمینی شازند، طلای زرشوران، آلومینیوم جاجرم، آلومینیوم جنوب، تجهیزات سنگین هپکو، پتروشیمی دماوند، توسعه گردشگری ایران، ماشین سازی تبریز شرکت‌های واگذار شده است. به جز یک شرکت باقی را سهام دار هستیم و یکی از شرکت‌ها را بالای 50 درصد سهام دادند و قرار است تا سال آینده از آن خارج شویم.

    وی گفت: مطالبات بخش خصوصی را پرداخت کردیم حتی علل الحساب به وزارت بهداشت جایی که هنوز اعتبارات وصول نشده مبلغی را پرداخت کردیم تا این دفترچه اعتبار پیدا کند. منابع ما برای پرداخت بدهی به وزارت بهداشت از طریق 6 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه‌ای بود که دولت به تامین اجتماعی بابت بدهی اش پرداخت کرد پرداخت کردیم.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های تامین اجتماعی، اجرای خدمات الکترونیک و غیر حضوری است. این اقدام از اهداف تامین اجتماعی برای سال جاری است. قصد داریم تا پایان بهمن سال 99 مراجعات حضوری 70 درصد کاهش دهیم. یکی از این اقدامات اولیه در این حوزه تمدید دفترچه‌های درمانی به صورت غیر حضوری است که بیمه شدگان با تلفن همراه خود می‌توانند دفترچه خود را تمدید کنند. اطلاع رسانی در این مسئله کامل انجام شد.

    وی افزود: گام دوم ما این است بتوانیم دفترچه‌های کاغذی را جمع کنیم و به سمت نسخه نویسی الکترونیک برویم، چرا که این اقدام باعث صرفه جویی می‌شود تجویز‌ها قاعده‌مند خواهد شد. نسخه نویسی الکترونیک کمک می‌کند پرداخت‌های ما به وزارت بهداشت به موقع انجام شود و زمان زیادی صرف پرداخت بدهی نشود.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت بیمه بیکاری کرونا، گفت: بیمه بیکاری برای ماه‌های اسفند، فروردین، اردیبهشت پرداخت شده است و افرادی که بیمه بیکاری هنوز دریافت نکردند یا شماره شبا خود را اشتباه دادند یا کلا شماره حساب نداده اند، اگر فردی به عدم پرداخت بیمه بیکاری اعتراض دارد می‌تواند با شماره 1420 تماس بگیرد تا همکاران من در سازمان تامین اجتماعی آن‌ها را راهنمایی کنند.

    وی به طرح کاهش شکایات در دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: ابهاماتی وجود دارد که باعث می‌شود افراد برای طرح شکایت مراجعه کنند. تا 40 درصد می‌توانیم تعداد پرونده‌ها را با انصراف به نفع فرد شاکی کاهش دهیم که مقدماتش فراهم و به دولت پیشنهاد شده است. تجمیع و تنقیح بخشنامه‌های تامین اجتماعی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. قصد داریم تعداد بخشنامه‌ها را تجمیع کرده و کاهش دهیم. کار مجریان بخشنامه‌ها ساده‌تر و ابهامات ناشی از تعدد بخشنامه‌ها کاهش می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو