عصر بازار

سهم دلار از مبادلات چین و روسیه به کمترین مقدار رسید

عصر اعتبار- حدود یک چهارم تجارت روسیه و چین بر حسب ارزهای ملی صورت می گیرد.

سهم دلار از مبادلات چین و روسیه به کمترین مقدار رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ارزش دلار تنها در ماه ژوییه حدود پنج درصد در برابر دیگر همتایان مهم خود کاهش یافته که این بدترین ملکرد ماهانه دلار در طول 10 سال اخیر بوده است. این ریزش باعث سوق دادن کشورهای مختلف به کاهش وابستگی خود به دلار شده است. داده های منتشر شده توسط بانک مرکزی روسیه نشان می دهد سهم دلار از تجارت بین چین و روسیه در سه ماهه نخست امسال به 46 درصد رسیده که کمترین سهم در طول تاریخ تجارت دو طرف بوده است.

    دیمیتری  سیمس، تحلیلگر مسایل روسیه در همین رابطه نوشت: روسیه و چین در حال حرکت به سمت یک اتحاد مالی و بانکی هستند. دو کشور به جای یک اتحاد نظامی به سمت یک اتحاد اقتصادی رفته اند چرا که می دانند این اتفاق بهتر است.

    طی بازه زمانی فوق 30 درصد مبادلات تجاری دو طرف بر حسب یورو و 24 درصد دیگر نیز بر حسب یوان و روبل بوده است. این در حالی است که در سال 2015 حدود 90 درصد تجارت دو کشور از طریق دلار آمریکا انجام می شد.

    در سال 2019 مقامات چین و روسیه توافق نامه ای را برای فاصله گرفتن از دلار و استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه امضا کرده بودند. دو طرف همچنین در حال همکاری با یکدیگر برای ایجاد یک سیستم جایگزین سوییفت مبتنی بر یوان و روبل هستند. علاوه بر آن در جریان سفر سال گذشته دیمیتری مدودوف- نخست وزیر سابق روسیه به چین، طرفین راه‌های اتصال سیستم پرداخت ملی روسیه " میر" به چین " یونیون پی" را بررسی کردند.

    علاوه بر چین، روسیه در مبادلات خود با کشورهای اروپایی نیز در حال فاصله گرفتن از دلار است تا جایی که اکنون 46 درصد تجارت با اتحادیه اروپا بر حسب یورو و 18 درصد نیز بر حسب روبل صورت می گیرد.

    روسیه همچنین بزرگترین دارنده ذخایر ارزی یوان در جهان است و یوان پس از یورو، دلار و ین به عنوان چهارمین ارز برتر در ذخایر بانک مرکزی روسیه محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی