عصر بازار

طلا و "اثر کبرا"

عصر اعتبار- طبق ویکی پدیا ، "اثر کبرا زمانی اتفاق می افتد که تلاش برای حل مسئله ایی، به بدتر شدن وضعیت آن مسئله می انجامد و به عنوان یک نوع پیامد ناخواسته طبقه بندی می شود. این اصطلاح برای نشان دادن علل تحریک نادرست در اقتصاد و سیاست استفاده می شود. "

طلا و "اثر کبرا"
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر اعتبار » به نقل از کیتکو ، گری واگنر تخلیلگر ارشد بازار در مطلبی نوشت :" زمانی که هند مستعمره انگلیس بود، تعداد مارهای کبرا به شدت در دهلی زیاد شد. چنین پیشامدی خطرات بسیاری را برای شهروندان و ساکنین این شهر ایجاد می‌کرد. دولت وقت برای غلبه بر این مشکل شروع به پاداش دادن به تحویل‌دهندگان مارهای مرده کرد. در ابتدا این طرح با موفقیت زیاد شروع به کار کرد و فرض بر این بود رفته رفته باید مارها کم بشوند اما تعداد مارها بیشتر می‌شد. در نهایت مشخص شد بسیاری از افراد به طمع کسب درآمد بیشتر مشغول پروش مارهای کبرا شده‌اند و بلافاصله بعد از اینکه دولت مستعمراتی به این واقعیت پی برد شرایط پرداخت جایزه را لغو کرد.

    تاریخدان معاصر مایکل ون مدعی است که ادعای مرتبط با زیاد شدن مارهای کبری قابل اثبات نیست و پیشنهاد کرده‌است اسم این پدیده - به خاطر مورد مشابه در ویتنام - به اثر موش تغییر کند.

    بسیاری از تحلیلگران ، از جمله خود من ، بر این باور بوده اند که سیاست پولی فدرال رزرو و اکثر بانکهای مرکزی جهان  در تلاش برای ایجاد ثبات در اقتصاد خود با توجه به همه گیری جهانی ، می تواند عواقب ناخواسته و زیانباری از جمله فشار تورمی بیش از حد را در پی داشته باشد.

    لری مک دونالد ، نویسنده نیویورک تایمز و همکار CNBC این اصطلاح را در وبلاگ "The Bear Traps Report" به کار برد که در آن توضیح داد که سیاست های پولی فعلی بانک های مرکزی جهانی و محرک های دولت ها منجر به عواقب منفی ناخواسته خواهد شد. در حقیقت نظر وی این است که راه حل می تواند مشکل را بدتر باشد.

    مک دونالد در وبلاگ خود نوشته بود: "ما معتقدیم که در مرحله اولیه بزرگترین "اثر کبرا "در تاریخ اقتصاد هستیم. از آنجا که محرک های پولی و مالی عظیم(بیش از 15 تریلیون دلار در جهان) برای نجات اقتصاد از رکود تورمی، بهم پیوسته اند ، در واقع باعث فروپاشی اقتصادی با شرایط تورمی سنگین خواهند شد. "

    اگرچه لری مک دونالد این مطلب را در ابتدای سال نوشته ، با این وجود در شرایط امروزه نیز مهم و قابل توجه است. با توجه به برگزاری اجلاس اقتصادی جکسون هول و سخنرانی رئیس پاول ، توجه بسیاری از معامله گران بر این نکته است که آیا رئیس فدرال رزرو موضع پولی سازگار تری را از آنچه در حال حاضر است پیشنهاد می دهد یا خیر. همچنین اعتقادی وجود دارد که رئیس پاول نرخ هدف تورم فدرال رزرو را دوباره متعادل سازی خواهد کرد.

    طبق گفته مارکت واچ ، "انتظار می رود پاول طرفدار تورم به اصطلاح نامتقارن باشد ، این هدف به سیاست گذاران اجازه می دهد افزایش تورم بالاتر از هدف سالیانه خود یعنی 2 درصد را تحمل کنند ، که می تواند برای طلا و سایر فلزات گرانبها تاثیری صعودی داشته باشد. "

    همزمان تنش ها بین ایالات متحده و چین به یک سطح جدید افزایش یافته است. گزارش شده است که چین به عنوان هشدار به ایالات متحده در طی مانور نظامی  اخیر خود موشکهایی را شامل نوعی موشک به نام "قاتل ناو هواپیمابر" بوده به دریای چین جنوبی شلیک کرده است.

    در مجموع ، این امر باعث افزایش احساسات صعودی طلا و نقره در بازار شد که تا قبل از ان این فاکتور غایب بود،چراکه  هر دو فلزات گرانبها طی هفته گذشته معاملات در بازه محدود و تحت فشار داشتند. در ساعت 4:30 بعد از ظهر روز چهارشنبه ب به وقت شرقی امریکا ، طلای معاملات آتی تحویلی در دسامبر طلا ، بر اساس فعال ترین قرارداد با 39.90 دلار (1.97٪ +) افزایش در رقم  1961 دلار ثابت بود. معاملات آتی نقره تقریباً  روند صعودی مشابه داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی