عصر بازار

سازمان‌ها از طریق بانک مهر ایران به کارکنان خود تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنند

عصر اعتبار- بانک قرض‌الحسنه مهر ایران این امکان را فراهم کرده که دستگاه‌های مختلف بر اساس گردش منابع خود به کارکنانشان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنند.

سازمان‌ها از طریق بانک مهر ایران به کارکنان خود تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، عیسی امامی عضو هیئت مدیره این بانک درباره تسهیلاتی که از سوی بانک مهر ایران به کارکنان‌ سازمان ها ارائه می‌شود، گفت: رسوب منابع دستگاه‌های مختلف در حساب قرض‌الحسنه بانک مهر ایران، برای آن‌ها امتیازی ایجاد می‌کند که بانک به پشتوانه آن امتیاز می تواند به کارکنان دستگاه منظور تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کند. دولت نیز این امکان را برای دستگاه‌های مختلف فراهم کند تا بتوانند حساب‌های غیرخزانه‌ای خود را به بانک مهر ایران منتقل کنند.

    در ادامه مشروح گفت‌وگو با وی را می‌خوانید.

    کفایت سرمایه بانک مهر ایران 16 درصد است که این عدد بالاتر از استانداردهای داخلی و جهانی قرار دارد. لطفاً درباره عملکرد بانک که منتج به این دستاورد شده توضیح دهید.

    با درایت و تخصص مدیرعامل محترم و همچنین همراهی بدنه بانک، این توفیق حاصل شده است. بانک مهر ایران خود را در معرض ریسک بالا قرار نداده است. این موضوع نشان دهنده این است که مدیریت مالی در این بانک به‌خوبی شکل، و مراقبت‌های لازم صورت گرفته است. هر چه یک بانک تسهیلات بیشتری پرداخت کند، در معرض ریسک بیشتری نیز قرار می‌گیرد. با اینکه تسهیلات بانک مهر ایران در طول سال‌های اخیر سه برابر شده، اما خوشبختانه استانداردها رعایت شده و بانک در معرض ریسک قرار نگرفته است. کفایت سرمایه بانک مطلوب‌ترین حالت را دارد؛ یعنی فعالیت‌ها و چارچوب برنامه عملیاتی به‌گونه مناسبی برنامه‌ریزی شده است.

    ریسک مطالبات غیرجاری بانک نیز به حداقل خود رسیده و نسبت این مطالبات کمتر از یک درصد است. این یعنی بانک مشتریان وفاداری دارد که منابع را به‌موقع بازگردانده‌اند و هم اینکه کارکنان بانک به‌صورت پویا پیگیر وصول مطالبات هستند.


    یکی از چالش‌های چند ماه اخیر شیوع بیماری کرونا بوده است. بانک مهر ایران برای مقابله با آثار آن چه اقداماتی انجام داده است؟

    شاید به نظر می‌رسید که بانک مهر ایران در شرایط کنونی در معرض ریسک بالایی قرار گیرد. زیرا این بانک از جمله بانک‌هایی است که به روش تعهدی کار می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود مصارف بانک در گروی برگشت منابع باشد؛ در نتیجه بزرگترین چالش بانک مربوط به حوزه نقدینگی است. خوشبختانه این موضوع با درایت مدیریت حل شد و اکنون بانک وضعیت مناسبی از نظر منابع دارد که در آینده بهتر هم می‌شود.

    جامعه مخاطبان ما مانند گذشته تنها نیازهای ضروری ندارند؛ بلکه بحث اشتغال و کارآفرینی نیز مطرح شده است. بانک مهر ایران در این حوزه نیز تسهیلات گسترده‌ای پرداخت کرده است. مدیریت بانک در نظر دارد تا بر محرومیت‌زدایی و کارآفرینی سرمایه‌گذاری کند و اکنون این سیاست در بانک جاری است. قیمت تمام شده پول در کشور بالاست؛ اما بانک مهر ایران تجربه خوبی را در این حوزه داشته و این نرخ را به کمتر از نصف رسانده است. این موضوع فعالیت‌های اقتصادی را توجیه‌پذیر کرده است. بسیاری از کسب‌وکارهایی که پیش از این در کشور ما ایجاد شده، به‌علت وجود تورم به مشکلات جدی برخورد کرده‌اند.

    امروزه جامعه هدف بزرگ بانک در حوزه کسب‌وکارهای خرد تعریف می‌شود و میزان مطلوبی از تسهیلات قرض‌الحسنه را دریافت کرده‌اند که می‌توان این رویکرد را ذیل اقتصاد مقاومتی تعریف کرد. اشتغال بنگاه‌های کوچک عمدتاً فردی است و استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه می‌تواند باعث ایجاد خوداشتغالی از سوی افراد مختلف شود. سهم بانک مهر ایران در این حوزه قابل توجه است.


    بانک مهر ایران در حوزه حمایت از تولید داخلی نیز اقدامات مختلفی انجام داده که یکی از طرح‌های مهم در این رابطه «کالاکارت» است. لطفاً درباره این طرح و سازوکار فعالیت آن توضیح دهید.

    آنچه که در شیوه عملکرد دولت در گذشته اتفاق افتاده این بود که یا بیش از حد به سمت مصرف توجه شده یا صرفاً تولید را در نظر گرفته‌اند و مصرف‌کننده با چالش روبرو شده است. طرح کالاکارت بانک مهر ایران، گام بلندی در حمایت از تولید داخلی است. این طرح هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع تولیدکننده است و هر دو بخش را در شرایط برد-برد قرار می‌دهد.

    پیش از این برای حمایت از تولید داخلی، به تولیدکنندگان تسهیلاتی پرداخت می‌شد و بررسی اینکه این تسهیلات واقعاً برای تولید استفاده شده یا خیر، دشوار بود. از سوی دیگر قدرت خرید مصرف‌کننده روز به روز کمتر می‌شد و توان خرید کالای تولید شده را نداشت. در نتیجه از آنجایی که تولیدکننده نتوانسته بود محصول خود را به فروش برساند، امکان بازپرداخت تسهیلات بانک را نیز نداشت و این باعث می‌شد چالش جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد شود. در طرح کالاکارت، بانک شرایطی ایجاد کرده که هر دو سوی ماجرا منتفع می‌شوند. این طرح می‌تواند در شرایط کنونی اقتصاد کشور بسیار راهگشا باشد.


    بانک مهر ایران تسهیلاتی نیز به کارکنان و بازنشستگان سازمان‌ها و شرکت‌ها پرداخت می‌کند. پرداخت این تسهیلات با چه هدفی صورت می‌گیرد و سازوکار دریافت آن به چه صورت است؟

    بانک مهر ایران وام ضروری را با دریافت کارمزدی اندک پرداخت می‌کند. تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای که بانک مهر ایران پرداخت می‌کند، مشمول دریافت نرخ سود نیست. به همین علت اقشاری که می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، گروه‌های مختلفی هستند. به این صورت سازمانی که از ما خدمت می‌گیرد، باعث می‌شود ریسک بانک به حداقل برسد و آن بنگاه نیز نفع بیشتری می‌برد و ریسک کمتری نیز متحمل می‌شود. دستگاه‌هایی که این خدمت را تجربه کرده‌اند، تمایل دارند همچنان این خدمت را دریافت کنند. خوب است که دولت نیز این امکان را برای دستگاه‌های مختلف فراهم کند تا بتوانند حساب‌های غیرخزانه‌ای خود را به بانک مهر ایران منتقل کنند.

    رسوب منابع دستگاه‌های مختلف در حساب قرض‌الحسنه بانک مهر ایران، برای آن‌ها امتیازی ایجاد می‌کند که بانک می تواند به پشتوانه آن امتیاز به کارکنان دستگاه منظور تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کند. لازم است دولت حمایت کند تا این اتفاق رخ دهد و دستگاه‌ها نگران این نباشند که ممکن است نهادهای نظارتی به آن‌ها ایرادی وارد کنند.


    می‌توان از رشد چشمگیر تعداد و مبالغ تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی بانک مهر ایران و اقبال مردم به این عقد بانکی برداشت کرد که برند قرض‌الحسنه توسط این بانک بازآفرینی شده است؛ آیا موافقید؟

    دقیقاً همین طور است. صندوق‌های خانوادگی، محفلی، صنفی و... از نظر تحکیم بنیان‌های اجتماعی مناسب بودند. با این حال، بانک مهر ایران طرح‌هایی را اجرا کرد تا موانع پیش روی این صندوق‌ها برداشته شود و همچنین در سطح وسیع‌تری پرداخت وام قرض‌الحسنه انجام شود. همچنین بانک تضمین کاملی برای بازپرداخت منابع مشتریان ارائه می‌کند و از این جهت مردم با ریسک مواجه نمی‌شوند. عملکرد برخی صندوق‌ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد و بانک مرکزی نسبت به ادغام و حذف این صندوق‌ها اقدام کرد. اکنون علاوه بر اینکه بانک‌های تجاری نیز می‌توانند بر اساس عقد قرض‌الحسنه فعالیت کنند، بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه نیز جزو طلایه‌داران این حرکت هستند.

    اکنون مردم خیالشان نسبت به دریافت پولشان راحت است و فرهنگ قرض‌الحسنه نیز بیش از پیش در حال ترویج شدن است. دیگر دلیلی ندارد که نسبت به ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه اقدام شود؛ زیرا بانک مهر ایران خدمات این صندوق‌ها را به شکل گسترده‌تر و با کیفیت بهتری ارائه می‌کند.


    بانک مهر ایران چند خدمت در حوزه بانکداری الکترونیکی را برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور عرضه کرده است. درباره این خدمات هم توضیحی ارائه کنید.

    بانک مهر ایران در حوزه احراز هویت پیشرو عمل کرده است. هنگامی که بانک مهر ایران به سامانه ثبت احوال متصل شد، زمینه برای ارائه خدمات دیگر نیز فراهم شد. نخستین مورد افتتاح حساب آنلاین بود. در حوزه پرداخت تسهیلات پیچیدگی بیشتری داشت و پس از انجام مطالعات به این نتیجه رسیدیم که تسهیلات خود را بدون دریافت ضمانت از مشتری دریافت کنیم. اکنون در این مسیر گام برمی‌داریم. مشتریان طبقه‌بندی می‌شوند و با توجه به اعتبارسنجی که صورت می‌گیرد، تسهیلات به آن‌ها پرداخت می‌شود. سپس به این سمت رفتیم که این خدمت را بر بستر همراه‌بانک ارائه کنیم. اکنون افتتاح حساب بر بستر همراه‌بانک انجام می‌شود و به‌زودی امکان دریافت تسهیلات نیز بر این بستر فراهم خواهد شد.

    به‌تازگی کارت هدیه مجازی را نیز ارائه کردیم که پیش از این هیچ بانکی آن را ارائه نکرده بود. این موضوع نشان می‌دهد که بانک مهر ایران اهداف مشخصی و مسیر مشخصی دارد و در آینده بانک پیشرو در حوزه ارائه خدمات نوین خواهد بود. هنگامی که بحث احراز هویت آنلاین سجام مطرح شد برای برخی جای سؤال وجود داشت که آیا چنین طرحی قابل ارائه است یا خیر. بعدها دیدند که بانک مهر ایران این خدمت را در در سطحی گسترده ارائه کرد و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت.

    در سخنان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی تأکید بر حرکت به سوی اقتصاد هوشمند مشاهده می‌شود که این فراتر از دیجیتالی کردن فعالیت‌های بانکی است. موارد مختلف اعم از کاهش هزینه‌ها، کاهش مشکلات اجتماعی، سازگاری با محیط زیست و... در این راستا در نظر گرفته شده است. اتفاقی که از دیجیتالی کردن فعالیت‌های بانکی مهم‌تر است، شفافیت است که بانک مهر ایران نیز در همین راستا گام برمی‌دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی