عصر بازار

شورای جهانی طلا اعلام کرد:

علیرغم کم شدن سطح خرید،بانک های مرکزی همچنان ستون حامی بازار طلا هستند

عصر اعتبار- تقاضای طلای بانک های مرکزی در سال ۲۰۲۰ به آرامی در حال کاهش است ، چراکه بر اساس آمار خریدهای خالص در ماه جولای به پایین ترین سطح از دسامبر ۲۰۱۸ رسیده . با این حال ، شورای جهانی طلا اعلام کرد که این بخش همچنان یک ستون اساسی برای حمایت از بازار طلا است.

علیرغم کم شدن سطح خرید،بانک های مرکزی همچنان ستون حامی بازار طلا هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از کیتکو، شورای جهانی طلا اعلام کرده که داده های ذخیره ارزی صندوق بین المللی پول نشان می دهد که بانک های مرکزی در ماه جولای مجموعاً 8.2 تن طلا خریداری کرده اند. تا به اینجای سال 2020 ، بانک های مرکزی چیزی بیش از 200 تن طلا خریداری کرده اند.

    شاوکای فن ، رئیس بخش روابط با بانک های مرکزی در شورای جهانی طلا ، در مصاحبه اخیر خود با کیتکو نیوز گفت که اگرچه تقاضای بانک های مرکزی در تابستان کاهش یافته است ، اما انتظار ندارد که این بخش به این زودی ها تبدیل به فروشنده خالص شود.

    وی گفت: "دلایل اساسی که بانک های مرکزی در ده سال گذشته با توجه به آنها اقدام به خرید طلا کرده اند ، به هیچ وجه از بین نرفته است."

    وی افزود: "شما باید به یاد داشته باشید که بانک های مرکزی هنوز به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی های ذخیره خود و فاصله گرفتن از دلار آمریکا هستند ، به ویژه بانک های مرکزی بازارهای نوظهور که پرتفوی آنها تحت سلطه دلار آمریکا است"... "چیز دیگری که تغییر نکرده ، نرخ بهره منفی پایین ت است که بسیاری از بانک های مرکزی با بازده کم اوراق قرضه دولتی خود روبرو هستند."

    در حالی که بانک های مرکزی ممکن است به اندازه دو سال گذشته طلا نخرند ، اما داده های شورای جهانی طلا نشان می دهد که آنها تسلط و کنترل بیشتری بر طلای خود دارند. در گزارشی که در ابتدای ماه منتشر شد ، شورا خاطرنشان کرد که نرخ اجاره طلا ، نرخی که بانک های مرکزی طلای خود را با آن اجاره می کنند ، به طور مداوم در حال کاهش است.

    در این گزارش اشاره شده است که نرخ اجاره بین سال های 2010 و 2019 به طور متوسط 0.24 درصد بوده که در مقایسه با میانگین 0.54 درصدی در ده سال قبلتر از آن در سطح کمتری است. از 1989 و 1999 ، کمترین میزان به طور متوسط 1.4 درصد بوده است.

    فن گفت که تعجب آور نیست که بانک های مرکزی بخواهند طلای خود را در دوره افزایش عدم اطمینان ها حفظ کنند.

    وی گفت: "من مطمئن هستم که بسیاری از بانکهای مرکزی که طلا دارند دوست دارند سود بیشتری از طلای خود بدست آورند ، اما در نهایت بازده عامل اصلی نگهداری طلا نیست." "آنها واقعاً روی ایمنی و نقدینگی تمرکز می کنند. آنها طلایی دارند که ممکن است برای آینده در یک رویداد غیرمترقبه مورد نیاز باشد ."

    پورسعید خلیلی