عصر بازار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

هدایت نقدینگی به تولید و حذف سفته‌بازی؛ راهکار تقویت ارزش پول

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس لزوم تقویت ارزش پول ملی را تقویت بخش تولید، اشتغال‌زایی، حذف سفته بازی و دلالی و کاهش فاصله بین ایجاد نقدینگی و تولید دانست.

هدایت نقدینگی به تولید و حذف سفته‌بازی؛ راهکار تقویت ارزش پول
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، رهبر انقلاب اسلامی دوشنبه هغته جاری در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام‌علی علیه‌السلام، لازمه حفظ اقتدار و هویت ملی و تامین منافع ملی را محاسبه صحیح و عقلانی از تهدیدها و ظرفیت‌ها در مسائل مربوط به «قدرت دفاعی»، «استحکام و ثبات اقتصادی» و «توانایی و قوام فرهنگی» دانستند و برای بار چندم تاکید کردند: "مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، به شرط «تلاش شبانه‌روزی مسئولان» و «مدیریت قوی، جامع و خسته‌نشو» و «تمرکز بر تولید داخلی و چشم امید نداشتن به خارج» قابل حل هستند و سر و صداهای اراذل مسلط بر ملت امریکا هم نباید ذهن کسی را مشغول کند. "

    ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفتند که "مکرراً گفته شده که علاج مشکلات اقتصادی در گرو تمرکز بر مسئله تولید، جلوگیری از سقوط پی در پی ارزش پول ملی و بستن رخنه‌هایی همچون قاچاق، واردات بی‌رویه و فسادهای مالی است. "

    شکی وجود ندارد که تمرکز بر تولید و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی دو نکته کلیدی اقتصاد کشور بوده که همواره بر آن تاکید صورت گرفته، اما چرا نتایج هنوز راضی کننده نیست؟

    محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: بیان مقام رهبری این است که برای حل مشکلات راه‌حل‌ها همه در داخل کشور قرار دارد و نگاه نباید برون‌نگر باشد. به این معنا باید خود را باور داشته باشیم و پاسخ حل مشکلات را در داخل بیابیم.

    وی در ادامه ضمن اشاره به حوزه تولید بیان کرد: صحبت ایشان (مقام معظم رهبری) در حوزه تولید کاملا علمی است، زیرا زمانی تولید کشور در حد مطلوب نباشد، در عمل بین ایجاد نقدینگی و تولید فاصله می‌افتد و پول‌ها به سمت بازارهای کاذب و سفته‌بازی می‌رود. در حالی که برای حفظ ارزش پول ملی باید بین میزان تولید ناخالص داخلی و خلق نقدینگی رابطه متناسبی وجود داشته باشد.

    این  نماینده مجلس در همین رابطه افزود: تناسب مورد اشاره چنانچه رعایت شود، ارزش پول ملی هم حفظ خواهد شد. به این معنا در صورتی که مانعی برای تولید پیش نیاید و فعالیت‌های مختلفی مانند سفته‌بازی‌ها یا تسهیلاتی که در غیر جهت تولید پرداخت می‌شود، شکل نگیرد، امیدوار کننده خواهد بود. اما عکس آن ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه ابراز کرد: افزایش تولید هم سبب رشد اشتغال خواهد شد و هم در عمل نقدینگی و آثار سوء آن را خنثی می‌کند که در نتیجه ارزش پول ملی را نیز افزایش خواهد داد.

    زنگنه در خصوص مشکلات در مسئله مورد بحث فوق یادآور شد: مشکل در سیاست‌ها است زیرا بسیاری از مواقع هدف را دنبال نمی‌کند و در جهت حمایت از تولید حرکت ندارد. به عنوان مثال ارز 4200 تومانی را به کالاهای اساسی اختصاص داده می‌شود، اما در عمل با این کار در حال تبلیغ واردات هستیم. این در حالی است که دولت در این شرایط می‌تواند اختلاف ارز 4200 و قیمت واقعی آن را جهت تقویت به تولید کننده دهد.

    وی در حوزه صادرات هم چنین توضیح داد: حوزه صادرات نیز وضعیتی مشابه دارد. دولت باید به جای مانع تراشی در برابر تولید کننده‌ای که صادرات انجام می‌دهد و بهانه ارز نیمایی یا تعهد ارزی، سیاستی  اتخاذ کند تا این کار تسریع یابد.

    این عضو خانه ملت ضمن اشاره به نمونه‌هایی اظهار داشت: خریدار خودرو پراید اکنون باید 150 میلیون تومان پرداخت کند، اما تولید کننده ضرر ده است. سیاست به گونه‌ای باید تنظیم شود که پول خریدار در اختیار تولید کننده قرار گیرد و دلال‌ها حذف شوند. نمونه دیگر بحث مالیات است. مالیات بخش تولید کشور 2.5 برابرکل سهم بخش تولید در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته است و متاسفانه سهم بخش تولید و صنعت ومعدن در مالیات بسیار زیاد است. مسئله فوق نشان از این دارد که سیاست‌ها در جهت تولید قرار ندارد و مورد دیگر هم بحث بهبود فضای کسب و کار، مجوزها و سنگلاخ‌هایی که در برابر یک تولید کننده وجود دارد.

    زنگنه در ادامه تاکید کرد: منظور رهبر معظم انقلاب این است که تمام سیاست‌ها را به سمتی ببریم که به نفع تولید کننده باشد و با عطوفت و مهربانی به آنها نگاه‌ شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی