عصر بازار

مسکن ملی می خواهید، آورده را کامل کنید

عصر اعتبار- آمار و ارقام مناطق پیشرو در تکمیل پروژه های اقدام ملی مسکن نشان می دهد سرعت اجرای طرحها وابستگی بالایی به تامین آورده متقاضیان دارد.

مسکن ملی می خواهید، آورده را کامل کنید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پروژه اقدام ملی مسکن در مناطقی که متقاضیان همکاری مناسبی در تکمیل آورده داشته اند با سرعت مناسبی در حال پیشرفت است که از جمله مناطق شاخص می توان به استان کرمان اشاره کرد.

    یکم آبان ماه امسال 11 هزار و 560 واحد اقدام ملی در کل کشور افتتاح شد که 9.6 درصد از این میزان به تعداد 1116 واحد در استان کرمان بود. اواخر سال 1397 طرح اقدام ملی مسکن به تعداد 3000 واحد در استان کرمان کلنگ زنی شد که تا کنون 1116 واحد آن افتتاح شده است. همین مساله اقبال برای این طرح در استان را بالا برد و به افزایش ظرفیت انجامید.

    برای پروژه اقدام ملی در استان کرمان 41 هزار و 237 نفر تقاضا داده اند که از این تعداد 30 هزار نفر از طریق ثبت نام و 11 هزار و 400 نفر در قالب تفاهم نامه با دستگاههای دولتی هستند.

    البته از کل متقاضیان 15 هزار و 423 نفر واجد شرایط پنجگانه شناخته شدند که وزارت راه و شهرسازی برای 6568 واحد زمین تامین کرده و برای 8855 نفر با کمبود زمین مواجه شده است. قرار است با الحاق زمینهای دولتی واقع در محدوده شهرها به پروژه اقدام ملی، کمبود زمین جبران شود.

    مطابق آماری که حاجی زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ارایه کرده تا روز 19 شهریورماه امسال 4600 نفر افتتاح حساب کرده اند که 70 درصد متقاضیان متناسب با تامین زمین و 29 درصد کل متقاضیان را شامل می شود. این در حالی است که در کل کشور از کل 470 هزار متقاضی واجد شرایط تا روز 17 شهریورماه فقط 65 هزار نفر واریز وجه داشتند که 13 درصد کل متقاضیان را شامل می شود.

     

    یکی از دلایل اصلی طولانی شدن پروژه مسکن مهر، عدم تامین به موقع آورده متقاضیان بود که در کنار عواملی همچون ناکارآمدی برخی پیمانکاران، دعوای حقوقی تعاونیهای مسکن و کم کاری دستگاههای خدمات رسانی دولتی در اجرای زیرساختها به تطویل پروژه و متعاقبا نوسانات اقتصادی منجر شد که هزینه های اجرا در سالهای بعدی را افزایش داد.

    در طرح اقدام ملی مسکن با توجه به اینکه دولت تلاش کرده پروژه ها را در زمینهای دارای زیرساختهای اولیه شهری اجرا و آنها را به پیمانکاران واجد شرایط واگذار کند نقاط ضعف مسکن مهر در بخش اجرا تا حدودی برطرف شده اما شوربختانه پاشنه آشیل مسکن مهر درخصوص تامین آورده متقاضیان در مسکن ملی نیز دیده می شود.

    مسکن ملی در یک نگاه

    شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه 400 هزار واحدی به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد. ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک  و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تمدید شده است. در صورت  عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی