عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی در دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی عنوان کرد؛

کره جنوبی در قبال ایران رفتار مستقلی داشته باشد / نسبت به ادامه توقف دارایی هایمان بی تفاوت نخواهیم بود

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر استقلال رفتار کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور گفت: هفت میلیارد دلار متعلق به ملت ایران بیش از دو سال است که در بانک های کره جنوبی متوقف شده، این نکته امری غیرقابل قبول است و قطعاً ایران نسبت به تداوم این مسأله بی تفاوت نخواهد بود.

کره جنوبی در قبال ایران رفتار مستقلی داشته باشد / نسبت به ادامه توقف دارایی هایمان بی تفاوت نخواهیم بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر عبدالناصر همتی در دیدار با چوی جونگ کان، قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی ضمن ابراز امیدواری درخصوص نتایج این مذاکرات گفت: بانک های کشور کره جنوبی سالهاست منابع ما را در این کشور متوقف کرده‌اند و موضوع را تعیین تکلیف نمی‌کنند و حتی به سپرده ما سود نیز تعلق نگرفته است.

    رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مسدود شدن پول مان در کره جنوبی چالش اصلی ما با این کشور است، عنوان کرد: ما در سایر کشورها نیز منابعی  داشتیم و علی رغم تحریم های آمریکا از آنها استفاده کردیم و به آنها دسترسی داشتیم؛ اما در مورد کره جنوبی که یکی از شرکای تجاری مهم و اصلی ایران بوده است، هنوز نتوانستیم به منابع مان در این کشور دسترسی داشته باشیم.

    دکتر همتی با اشاره به سفر سال پیش خود به سئول گفت: یک سال و نیم پیش با مقامات کره جنوبی و از جمله معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد آن کشور درباره این موضوع مذاکراتی داشتم و آنها قول مساعدت و همکاری دادند که متأسفانه عملیاتی نشد. حتی نامه‌نگاری هایی نیز با مقامات کره‌ای انجام شد که علی‌رغم قول وقرارها نتیجه‌ای در پی نداشت و ما نتوانستیم از منابع مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم.

    رئیس کل  بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هفت میلیارد دلار حق طبیعی و مسلم ملت ایران بیش از دو سال است در بانک های کره جنوبی توقف شده است و البته امیدوارم این مساله که مانعی بر سر روابط ایران وکره جنوبی است هر چه سریع تر برطرف شود و قطعاً هدف اصلی این مذاکرات نیز حل مشکل بانکی است.

    رییس شورای پول و اعتبار، درخصوص عملکرد کشور کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور تصریح کرد: این رفتار کشور کره جنوبی خطای بزرگی است و اساساً این نکته که کره با تبعیت از دستور کشوری ثالث پول ایران رامسدود کند غیرقابل قبول است.

    وی یادآور شد: تأکید می‌کنم شرکای تجاری باید در شرایط حساس و سخت در کنار یکدیگر باشند و الا در شرایط عادی دادن اجازه برداشت از حسابها که هنر و کار خارق العاده‌ای نیست بر همین مبنا ما نیز انتظار داریم دولت کره جنوبی به صورت مستقل و بدون در نظر گرفتن دستورات دولت درحال اخراج آمریکا در این باره تصمیم‌گیری کند.

    رییس کل بانک مرکزی ضمن تأکید مجدد مبنی بر پیگیری های حقوقی در این باره گفت: در صورتی که این موضوع حل نشود برای احقاق حقوق مان و استفاده از حق طبیعی و منابع مان در کره، پیگیری‌های حقوقی را که شروع کرده ایم را ادامه خواهیم داد.

    دکتر همتی با بیان اینکه کره جنوبی نباید به آمریکایی ها اعتماد کند، گفت: معتقدم کره جنوبی نباید مبنای روابط قدیمی و صمیمی خود با ایران را براساس روابط سایر کشورها و شخصی همچون ترامپ قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی