عصر بازار

افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای چه تاثیری بر سهام آن‌ها خواهد داشت؟

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای در میان مدت و بلند مدت روند معقول و منطقی را برای سهام این صنعت به دنبال خود خواهد داشت.

افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای چه تاثیری بر سهام آن‌ها خواهد داشت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیر علی امیر باقری کارشناس بازار سرمایه درمورد بحث افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای و میزان اثر گذاری چنین دستور العملی بر بازار سرمایه، اظهار کرد: اکنون ضریب نفوذ شرکت‌های بیمه‌ای در کشور ما 2.7 درصد است در حالی که این رقم با توجه به برنامه ششم توسعه باید به 7 درصد می رسید به همین خاطر مبحث افزایش و در خواست تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای جدید نکته و مسئله حائز اهمیتی برای صنعت بیمه است.

    او افزود: در حال حاضر بیمه مرکزی به سبب یکسری از الزامات قانونی که در صدر آن مباحثی مانند پولشویی و بررسی فرآیند‌ها قرار گرفته، تاکید جدی بر بررسی تک به تک این شرکت‌های بیمه‌ای از بعد تاسیس و افزایش سرمایه دارد.

    امیر باقری گفت: اکنون با توجه به قانونی که بیمه مرکزی برای شرکت‌های بیمه‌ای در راستای افزایش سرمایه گذاشته است، شرکت‌هایی که در قالب مختلط قرار دارند ملزم هستند که میزان سرمایه خود را از 150 میلیاردتومان به 300 میلیارد تومان افزایش دهند در حالی که شرکت‌های اتکایی نیز  باید تا 500 میلیارد تومان به افزایش سرمایه شرکت خود اقدام کنند، اما باید منتظر ماند و دید که امر مذکور چه تاثیری بر عملیات شرکت‌های بیمه‌ای، میزان تثبیت آن‌ها و موارد دیگر خواهد داشت.

    او گفت: همانطور که می‌دانید بازار‌های مالی به سه طبقه مهم اعم از بازار پول، سرمایه و تامین اطمینان یا همان بیمه تقسیم می‌شوند.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بازار بیمه جایگاهش به طور سنتی در مقایسه با دو بازار مذکور عمدتا در اقتصاد کشور کم رنگ‌تر بوده، به همین خاطر لازم است که جایگاه این بازار مالی نیز در اقتصاد کشور ارتقاء پیدا کند، به همین خاطر است که مبحث افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای موجود و ثبت شرکت‌های جدید بیمه در اولویت مسئولان بیمه مرکزی قرار گرفته، زیرا آن‌ها قصد دارند تا جایگاه این حوزه را ارتقاء بخشند، البته نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد؛ سه بازار مذکور در حوزه مالی رقیب یکدیگر نیستند بلکه در اتمسفر مالی مکمل یک دیگر محسوب می‌شوند.

    امیر باقری گفت: یکی از مباحثی که بحث افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه را به دنبال خود خواهد داشت مربوط به افزایش شاخص توانگری مالی آن‌ها می‌شود و نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که پس از اجرای چنین طرحی ساختار شرکت‌های نام برده بهبود پیدا خواهد کرد به گونه‌ای که می‌توانند به سمت ساختار بهینه حرکت کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از طرف دیگر به سبب رقابتی که بین صنایع حاضر در بازار سرمایه وجود دارد، صنعت بیمه به خاطر آنکه بتواند در چنین موقعیتی ثبات و دوام داشته باشد احتیاج به چنین دستور العمل‌هایی همانند افزایش سرمایه خواهد داشت.

    امیر باقری گفت: سرمایه‌های ناچیزی که عمدتا برای شرکت‌های بیمه‌ای لحاظ می‌شود به طور عمده در بازه عمل و برای پوشش حوادث بزرگ، توانایی پوشش ریسک را ندارند به همین خاطر افزایش سرمایه می‌تواند یک اهرم کمکی به حساب آید.

    او افزود: به هر حال شرکت‌های بیمه‌ای سهامدارانی دارند که تا حدودی با فعالیت عملیاتی آن‌ها آشنایی دارند، اما برای آنکه بتوانیم تا حدودی از ریسک عملیاتی این شرکت‌ها بکاهیم نیاز به افزایش سرمایه است به سبب آنکه چنین امری می‌تواند سبب انعطاف پذیری مالی در برابر ریسک‌های گوناگون شود.

    او افزود: در نهایت بخشی از این افزایش سرمایه قرار است وارد پرتفوی‌های سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه‌ای شود، که با رنگارنگ شدن پرتفوی‌های سرمایه گذاری با افزایش درآمد‌ها و سرمایه گذاری‌ها مواجه خواهیم شد.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بحث افزایش سرمایه در میان مدت سبب افزایش و تقویت ارزش سهام این شرکت‌ها خواهد شد، اما در نهایت مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت مربوط به حرکت کردن صنعت بیمه‌ای به سمت بازار‌های جهانی است.

    امیر باقری افزود: بنابر این افزایش سرمایه می‌تواند سبب تحقق جهانی شدن صنعت بیمه در بازار‌های جهانی شود، همچنین اگر شرکت‌های بیمه‌ای تصمیم داشته باشند که در بستر همین سرمایه گذاری با رشد مواجه شوند، می‌توانند از طریق افزایش سرمایه قانونی که در نظر گرفته شده به سمت بیمه اتکایی شدن حرکت کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در نهایت باید به این نکته توجه کرد که مقوله افزایش سرمایه برای شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های مالی به عنوان یک اهرم به حساب می‌آید که می‌تواند ضمن کاهش ریسک‌ها و مخاطراتی که در مسیر این صنعت وجود دارد در بازه کوتاه زمانی منجر به افزایش سود و در میان مدت و بلند مدت سبب روند معقول و منطقی برای قیمت سهام باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی