عصر بازار

جاروی تابستانه پول از بانک‌ها

عصر اعتبار- با عملیات‌های صورت گرفته در بازار باز و بین بانکی به منظور کنترل و مدیریت نقدینگی، از ابتدای تابستان امسال تاکنون معادل ۳۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان پول از بانک‌ها جمع شده است.

جاروی تابستانه پول از بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، بانک مرکزی از طریق دو بستر عملیات بازار باز و مساعدت‌های آماده (اعتبارگیری بانک‌ها در نرخ سقف و سپرده‌گذاری بانک‌ها در نرخ کف) ضمن مدیریت نقدینگی بانک‌ها در بازار بین‌بانکی، نرخ سود موزون این بازار را حول و حوش نرخ سیاستی مدیریت کرده و از افزایش نوسانات آن جلوگیری می‌کند.

    بستر عملیات بازار غالباً به صورت هفتگی و بستر مساعدت‌های آماده غالباً یک‌شبه است.

    ابزارهای اجرایی بانک مرکزی جهت استفاده از دو ابزار فوق‌الذکر، توافق بازخرید (بسط نقدینگی)، توافق با خرید معکوس (جذب نقدینگی) و خرید و فروش قطعی (بسط و قبض نقدینگی) است که در هفته منتهی به 1400/5/5، بانک مرکزی باز هم معکوس عمل کرد و هدف جذب پول را در پیش گرفت و طی آن با فروش 6540 میلیارد تومان اوراق با نرخ سود 18 درصد تلاش کرد ضمن جذب نقدینگی مازاد، نرخ سود را حول و حوش نرخ سیاستی حفظ کند.

    علاوه براین، آنطور که گزارش این هفته بانک مرکزی نشان می‌دهد، با سررسید شدن توافق بازخرید معکوس انجام شده در عملیات بازار باز هفته گذشته، معادل 3010 میلیارد تومان به بانک‌ها برگردانده است.


    این هفته،بانک‌ها اعتبارات کوتاه مدت نخواستند  

    از آنجا که تفاضل میزان اوراق فروخته شده و اوراق سررسید شده معادل 3530 میلیارد تومان بوده، خالص عملکرد بانک مرکزی در بازار باز به این میزان بوده است. 


    با توجه به مازاد شکل‌گرفته در بازار بین‌بانکی، تقاضایی از سوی بانک‌ها جهت استفاده از مساعدت‌های آماده، اعتبارگیری در نرخ سقف انجام نشد و هیچ تزریقی از این محل به بازار بین‌بانکی صورت نگرفت.

    با این توضیح که با سررسیدشدن توافق‌های بازخرید مرتبط با مساعدت‌های آماده/اعتبارگیری، در مجموع معادل 13 هزار و 760 میلیارد تومان نیز از بازار بین‌بانکی در طول هفته مورد بررسی (1400/5/5) از بازار جذب شد. 

    بنابراین، بانک مرکزی طی هفته مورد بررسی و به صورت خالص، معادل 17 هزار و 290 میلیارد تومان از بانک‌ها جذب و جمع کرده است.

    بانک مرکزی در حراج‌های تابستانه چقدر پول جمع کرد؟ 

    البته با احتساب این حراج، بانک مرکزی از ابتدای تابستان سالجاری تاکنون چهار حراج دیگر فروش مدت‌دار اوراق مالی اسلامی دولتی در عملیات بازار باز انجام داده است که در اولین حراج تابستانه خود با فروش 6440 میلیارد تومان اوراق و سررسید اوراق فروخته شده در حراج قبلی 6440 میلیارد تومان به بانک‌ها پرداخت کرد که عملکردش در بازار باز طی این حراج صفر شد.

    از سوی دیگر، با سررسید بازپرداخت وام‌های کوتاه مدت داده شده به بانک‌ها در حراج قبلی معادل 720 میلیارد تومان پول از بانک‌ها جمع شد. 

    اما در دومین حراج بانک مرکزی در این زمینه این بانک عملکرد بازار بین‌بانکی صفر بود؛ بدین ترتیب که نه پولی تزریق و نه پولی جذب شد.

    سومین حراج تابستانه بانک مرکزی عملکرد بهتری داشته است به گونه‌ای که با فروش 3800 میلیارد تومان اوراق به بانک‌ها و سررسید 6480 میلیارد تومان اوراق فروخته در حراج قبلی، 2680 میلیارد تومان در عملیات بازار باز از بانک‌ها جمع کرد.

    همچنین، با موافقت اعطای 43 هزار و 220 میلیارد تومان تسهیلات کوتاه مدت به بانک‌ها و سررسید بازپرداخت 31 هزار و 450 میلیارد تومان تسهیلات قبلی معادل 11 هزار و 780 میلیارد تومان پول از بانک‌ها جمع کرد و با احتساب عملکرد این بانک در عملیات بازار باز در این حراج 14 هزار و 460 میلیارد تومان پول از بانک‌ها جذب شد که رکورد جاروی پول از بانک‌ها طی هفته‌های گذشته بود.

    علاوه براین، نتایج چهارمین حراج تابستانه بانک مرکزی نشان می‌دهد که عملکرد این بانک در عملیات بازار باز معادل 810 میلیارد تومان و در بازار بین بانکی به میزان 1080 میلیارد تومان بوده که در کل طی این حراج بانک مرکزی 1890 میلیارد تومان از بانک‌ها پول جمع کرده است.


    بنابراین، در مجموع طی پنج حراج فروش مدت‌دار اوراق مالی اسلامی دولتی در عملیات بازار باز و عملیات بازار بین بانکی در تابستان سال جاری معادل 34 هزار و 360 میلیارد تومان پول از بانک‌ها جمع شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی