عصر بازار

ضریب نفوذ پایین بیمه‌های زندگی در کشور

عصر اعتبار- علت اصلی پایین بودن ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور گسترش نیافتن بیمه‌های زندگی در جامعه است.

ضریب نفوذ پایین بیمه‌های زندگی در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما، وقتی صحبت از بیمه می‌شود شاید اولین چیزی که به ذهن بیشتر ما خطور می‌کند بیمه اجباری شخص ثالث خودرو است.

    در واقع باید گفت آنطور که تحولات صنعت بیمه در دنیا جلو رفته است در کشور ما انواع بیمه‌ها مثل بیمه زندگی، آتش سوزی و زلزله و دیگر بیمه‌ها جای خود را پیدا نکرده است.

    به همین دلیل در قانون برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شد که ضریب نفوذ بیمه از حدود 2 درصد به 7 درصد یعنی نزدیک به متوسطه نرخ جهانی برسد با این حال در آخرین سال برنامه تنها به عدد حدود 2 و نیم درصد رسیده است.

    آقای کریمی دبیرکل سندیکای بیمه‌گران با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه از تقسیم کل حق بیمه‌های پرداختی بر تولید ناخالص داخلی به دست می‌آید گفت: متاسفانه با متوسط جهانی فاصله داریم و این درحالی است که ضریب نفوذ بیمه یکی از مولفه‌های توسعه هر کشوری به حساب می‌آید.

    رئیس کل بیمه مرکزی علت اصلی پایین بودن ضریب نفوذ صنعت بیمه را پایین بودن ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی می‌داند که در کشور ما کمتر از 15 درصد پرتفوی بیمه‌ای صنعت بیمه را تشکیل می‌دهد در حالی که در کشور‌های دیگر به بیش از 50 درصد می‌رسد.

    در واقع این بیمه‌های زندگی هستند که با هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه یعنی سهم 50 درصدی از سبد محصولات بیمه‌ای فاصله زیادی دارند.

    آقای کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه معتقد است یکی از دلایل عدم استقبال از این بیمه‌ها تورم همراه با رکود در اقتصاد کشور است که باعث شده بازار‌های موازی بازدهی بیشتری از سرمایه‌گذاری در بیمه‌های عمر داشته باشد.

    این در حالی است که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم بر گسترش بیمه‌های عمر و ضریب نفوذ آن‌ها به عنوان نوعی از تامین آتیه و در کنار حقوق بازنشستگی تاکید دارد.

    مهرداد رضایی مدیرکل نظارت و بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی نیز می‌گوید امروز با تنوع بالای انواع بیمه‌های زندگی امکان استفاده از آن‌ها برای قشر‌های مختلف مردم و درآمدی مختلف فراهم شده است.

    این در حالی است که مزیت‌های بیمه زندگی در مقایسه با سایر بازار‌های مالی و حتی سپرده‌های بانکی را هم نباید نادیده گرفت.

    کامران فرهاد سرشت کارشناس صنعت بیمه در این باره می‌گوید بیمه‌های عمر یا زندگی علاوه بر محاسبه سود سرمایه گذار پوشش‌های بیمه‌ای درمانی را از جمله در خصوص حوادث نقص عضو بیماری‌های خاص و از کار افتادگی را نیز شامل می‌شود.

    علاوه بر اینکه امکان دریافت وام بدون تشریفات خاص و بدون نیاز به ضامن برای دارنده بیمه عمر فراهم است و در صورت فوت سرمایه گذار، اندوخته وی به علاوه سرمایه فوت به ذینفع پرداخت می‌شود.

    همچنین حساب پس انداز بعد از فوت شامل مالیات بر ارث می‌شود در حالی که اندوخته بیمه عمر از مالیات از جمله مالیات بر ارث معاف است.

    در این میان برای افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ها از فرهنگ سازی تا معرفی مزیت‌ها ارائه خدمات بیمه‌ای متناسب با نیاز و توان مالی افراد و اصلاح قوانین وظیفه نهاد‌های مسئول است.

    امسال با تخصصی شدن بیمه‌های زندگی شرکت‌های بیمه‌ای در مجامع خود سود‌های به مراتب بالاتر از نرخ‌های بانکی شناسایی کرده و به سرمایه‌گذاران خود اختصاص می‌دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو