عصر بازار

واکنش سازمان بیمه سلامت به "چالش‌های نسخه الکترونیک"

عصر اعتبار- سازمان بیمه سلامت ایرانیان در واکنش به گزارشی درخصوص «چالش‌های نسخه الکترونیک»، اعلام کرد که این سازمان، ضمن پیگیری و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای اجرای قانون، ارائه خدمات به شهروندان و عدم توقف خدمات سلامت و آسیب به بیمه‌شدگان خود را پیش شرط هرگونه توسعه در حوزه نسخه الکترونیک می‌داند.

واکنش سازمان بیمه سلامت به "چالش‌های نسخه الکترونیک"
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سازمان بیمه سلامت در پاسخ به گزارش ایسنا با عنوان «چالش‌های نسخه الکترونیک؛ از قطعی برق و سرعت کم اینترنت تا خطر تولید نسخه‌های جعلی»، آورده است:

    1- مراکز بهداشت و درمان ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نسخ الکترونیکی را از بستر درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات (دیتاس) به سازمان‌های بیمه‌گر ارسال می‌کنند که این موضوع نگرانی‌ها بابت ذخیره شدن اطلاعات در پرونده الکترونیک سلامت و ثبت در سوابق بیمار را مرتفع می‌کند. ضمن اینکه امکان مشاهده سوابق نسخ و خدمات تجویزی و دریافتی بیمه‌شدگان از طریق پنل‌هایی که به همین منظور در اختیار بیمه‌شدگان قرار گرفته است، فراهم است. شایان ذکر است بواسطه حفظ اصول محرمانگی انتشار سوابق درمانی از ملاحظات بخصوصی برخوردار است.

    2- قطعی سامانه بیمه سلامت تاکنون چالش اصلی و جدی موسسات نبوده و کندی سامانه نیز در اکثر موارد نادر از نوسانات و قطعی‌های شبکه اینترنت کشور و خارج از اختیارات این سازمان است. بخش اندکی از اختلالات نیز مربوط به سرویس‌های سایر سازمان‌ها از جمله سامانه تیتک غذا و دارو است که این موارد نیز در اسرع وقت برطرف شده است. اگرچه تامین زیرساخت لازم جهت دسترسی پایدار به بستر اینترنت و برق در حوزه عملکرد این سازمان نمی‌باشد، لیکن پیگیری‌های لازم از مبادی مربوطه انجام شده است. شایان ذکر است جهت استحقاق سنجی در مواقع اضطرار و قطعی مسیر دریافت شناسه HID و استفاده از آن بدون اتصال اینترنت و از طریق کد دستوری #1666* عملیاتی شده است و استفاده از این روش به عنوان مسیر جایگزین در مواقع عدم دسترسی به بستر اینترنت در دست بررسی و تکمیل است.

    3- مشکلات و سوالات و یا ابهامات مرتبط با نسخه نویسی الکترونیکی به صورت حضوری، الکترونیک و مکاتبه قابل پیگیری است ضمن اینکه سامانه 1666 نیز به عنوان درگاه ارتباطی سازمان بیمه سلامت با کلیه مخاطبان در این زمینه فعال است.

    4- کدینگ ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سامانه پیاده‌سازی شده است و مواردی که به دلایل فنی امکان پیاده‌سازی آن وجود نداشته است، از طریق مکاتبه برای مرجع ذیربط ارسال گردیده و جلسات منظمی جهت رفع اشکالات آن با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال برگزاری است. شایان ذکر است کدهای داروهای ترکیبی نیز در سامانه پیاده‌سازی شده است و امکان تجویز آنها وجود دارد.

    5- در خصوص امینت اطلاعات، این سازمان آماده هر گونه همکاری لازم جهت ارتقاه ضریب ایمنی سامانه‌های مورد استفاده است. در حال حاضر با تعریف نام کاربری و رمز دو مرحله‌ای موضوع دسترسی‌های پزشکان مدیریت می شود و به محض تکمیل فرایند امضای الکترونیک، توسط سازمان نظام پزشکی، این موضوع در فرایند نسخه نویسی سازمان جایگزین خواهد شد. شایان ذکر است پیش از این نیز نرم‌افزارهای داروخانه و موسسات پاراکلینیک موجود در بازار که نسخ سازمان‌های بیمه‌گر پایه را به صورت آفلاین به همراه CD به دفاتر اسناد پزشکی ارائه می کردند، به اطلاعات مندرج در متن نسخه دسترسی داشته‌اند.

    در پایان به استحضار می رساند سازمان بیمه سلامت ایران، ضمن پیگیری و برنامه ریزی همه جانبه برای اجرای قانون، ارائه خدمات به شهروندان و عدم توقف خدمات سلامت و آسیب به بیمه شدگان خود را پیش شرط هرگونه توسعه در حوزه نسخه الکترونیک کرده و آماده همه‌گونه همکاری در راستای اجرای تکالیف قانونی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی