عصر بازار

ارزان شدن دلار اثر افزایش قیمت اونس جهانی طلا را خنثی کرد

عصر اعتبار- هرچند که طی یک هفته اخیر هر اونس جهانی طلا افزایش ۲۳ دلاری را تجربه کرد اما این رشد بهای اونس جهانی نتوانست آرامش بازار سکه و طلای داخلی را بر هم بزند؛ براین اساس قیمت طلا و سکه در بازار داخلی یک هفته اخیر، با وجود سیر صعودی قیمت جهانی طلا، با ثبات و کاهش نسبی همراه بود.

ارزان شدن دلار اثر افزایش قیمت اونس جهانی طلا را خنثی کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا؛ طبق اعلام روابط عمومی اتحادیه طلا و جواهر تهران، درباره وضعیت بازار سکه و طلا داخلی در طول یک هفته اخیر، در هفته‌ای که گذشت، با گسترش بحران ژئوپلتیکی روسیه و اوکراین، نوسان بازارهای سهام، کاهش بازدهی اوراق خزانه بانک مرکزی آمریکا و همچنین وجود تقاضا برای پناهگاه امن سرمایه‌گذاری، قیمت هر اونس طلا بیش از 32 دلار افزایش پیدا کرد و تا مرز 1900 دلار هم پیش رفت.

    اما این رشد بهای جهانی طلا با کاهش نرخ ارز در بازار داخل، خنثی شد و شوکی بر آرامش بازار طلا و سکه کشور وارد نکرد؛ بطوریکه هر گرم طلای 18 عیار در این مدت تنها 1000 هزار تومان کاهش داشت و در پایان معاملات هفتگی بازار، یک میلیون و 204 هزار تومان به فروش رسید.

    همچنین هر مثقال طلای 17 عیار نیز به عنوان مبنای معاملات طلا در کشور، در همین هفته به افت 4000 تومانی بسنده کرد و در انتهای هفته پنج میلیون و 216 هزار تومان معامله شد.

    کاهش 100 هزار تومانی قیمت سکه طی هفته اخیر

    بازار سکه نیز به تبع طلا در هفته گذشته در مدار آرام نزولی قرار گرفت؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش 100 هزار تومانی، 11 میلیون و 980 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام سکه طرح قدیم با افت 50 هزار تومانی، 11 میلیون و 850 هزار تومان پایان هفته عرضه شد.

    نیم سکه و ربع سکه نیز در این هفته هر کدام 50 هزار تومان کاهش قیمت داشته و معاملات پایانی هفته به ترتیب شش میلیون و 700 هزار تومان و سه میلیون و 700 هزار تومان به فروش رسیدند. سکه گرمی نیز بدون تغییر نسبت به ابتدای هفته با ارزش دو میلیون 300 هزار تومان تعیین قیمت شد.

    با توجه به آرامش و کاهش تقاضا در بازار سکه، حباب سکه نیز در حد متعادلی در محدوده 200 هزار تومان قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته 100 هزار تومان کوچکتر شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی