عصر بازار

بالاترین فشار تورمی به مردم انگلستان از سال ۱۹۶۴ به بعد

عصر اعتبار- تخمین‌های بانک مرکزی انگلستان نشان می‌دهد که دو سال رکود اقتصادی و از دست دادن تقریباً ۶۰۰۰۰۰ شغل بهای مهار تورم در این کشور است.

بالاترین فشار تورمی به مردم انگلستان از سال ۱۹۶۴ به بعد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بانک مرکزی انگلستان با استفاده از مفروضات بازار مبنی بر اینکه نرخ بهره تا اواسط سال آینده به 2.5 درصد می‌رسد، پیش‌بینی کرد که اقتصاد این کشور در سال 2023 منقبض خواهد شد و در سال 2024 رکود خواهد داشت.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، پیش‌بینی‌های منتشر شده در روز پنج‌شنبه در کنار تصمیم برای افزایش نرخ بهره به 1 درصد، بالاترین رقم از سال 2009، بدترین پیش‌بینی در بین بانک‌های مرکزی بزرگ امسال بود.

    اولیور بلک‌بورن، کارشناس موسسه Janus Henderson Investors، گفت: «رکود تورمی یکی از بدترین ترس‌های بانک‌های مرکزی است و به نظر می‌رسد که انگلستان به‌طور فزاینده‌ای بیش از بسیاری از بازارهای توسعه‌یافته دیگر در دام آن افتاده است».

    اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلستان در تلاش است تا تورم را محدود کند، تورمی که انتظار می‌رود به بالاترین میزان در 40 سال گذشته برسد، در حالی که مصرف‌کنندگان به علت تورم، دومین فشار بزرگ در استانداردهای زندگی حداقل از سال 1964 را متحمل می‌شوند.

    شوک‌های دوگانه رشد پایین و تورم فزاینده باعث مقایسه با دهه 1970 شده و سیاست‌گذاری را به طور غیرعادی پیچیده کرده است.

    پیش‌بینی‌های بانک مرکزی انگلستان روشن می‌کنند که افزایش نرخ بهرها مطابق با انتظارات بازار، هزینه‌های شغلی و تولید را به همراه خواهد داشت. همچنین پیش‌بینی می‌شود که سرمایه‌گذاری در مسکن که معیاری برای بازار املاک مسکونی است، برای دو سال متوالی کاهش یابد.

    در سناریوی بانک مرکزی انگلستان که در آن نرخ بهره در سطح فعلی 1 درصد نگه داشته می‌شوند، 440000 شغل کمتر از بین می‌رود و رشد به تقریباً 1 درصد در هر دو سال 2023 و 2024 بهبود می‌یابد.

    بیلی هشدار داد که خانوارهای فقیر از شوک اقتصادی «بیشترین ضربه» را خواهند دید. حزب اپوزیسیون کارگر انگلستان نیز گفته که این دلیلی است که دولت محافظه‌کار در حال سوء مدیریت اقتصاد است.

    جیمز اسمیت، مدیر پژوهشی در اندیشکده بنیاد رزولوشن، می‌گوید: «این چشم‌انداز وحشتناک برای استانداردهای زندگی ممکن است تصمیم‌گیری‌های سیاست پولی را سخت‌تر کند، اما تصمیم‌های سیاست مالی را بسیار آسان‌تر می‌کند. دولت نمی‌تواند همه ما را در برابر افزایش هزینه‌های انرژی محافظت کند، اما می‌تواند و باید حمایت هدفمندتری از خانواده‌های کم‌درآمد و متوسط ارائه کند.»

    بیلی گفته که تورم برای بسیاری از مردم در بریتانیا، به‌ویژه آنهایی که کم‌درآمد هستند، اغلب با پس‌انداز کم یا بدون پس‌انداز، سختی ایجاد می‌کند و این چیزی است که سیاست پولی قادر به جلوگیری از آن نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی