عصر بازار

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

آثار رشد منفی نقدینگی در اقتصاد دیده نمی‌شود

عصر اعتبار- سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه هیچ آثاری برای کاهش نقدینگی و رشد منفی آن دیده نمی‌شود. گفت: شاید نقدینگی به طور مقطعی کاهش یابد و اساسا میزان رشد منفی هم خیلی موثر نیست.

آثار رشد منفی نقدینگی در اقتصاد دیده نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، غلامرضا مرحبا درباره اعلام کاهش رشد نقدینگی از سوی رییس بانک مرکزی اظهار داشت: نقدینگی اگر رشد منفی داشته باشد قطعا اثرات ضد تورمی خواهد داشت اما شخصا آثاری از کاهش رشد نقدینگی ندیده‌ام.

    وی افزود: در اقتصاد باید شاخص‌ها را مطالعه کنیم و به این گونه نیست که فقط مسئولان دسترسی به این شاخص‌های و اطلاعات دسترسی داشته باشند. این شاخص‌ها در جامعه به راحتی مورد مطالعه و رصد کارشناسان و اساتید اقتصادی قرار می‌گیرند.

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه هیچ آثاری برای کاهش نقدینگی و رشد منفی آن دیده نمی‌شود. گفت: شاید نقدینگی به طور مقطعی کاهش یابد و اساسا میزان رشد منفی هم خیلی موثر نیست.

    مرحبا تاکید کرد: باید به سمت کاهش سرعت رشد نقدینگی حرکت کنیم و منفی شدن رشد نقدینگی حتما نشانه‌های خواهد داشت که ما امروز این نشانه را در اقتصاد نمی‌بینیم.

    وی درباره پیش‌بینی‌ها از عبور نقدینگی از 5 هزار هزار میلیارد تومان در سال جاری اظهار داشت: دولت سیاست‌هایی را در اقتصاد در حال پیاده سازی است و این اقدامات به تازگی شروع شده بنابراین باید همان موقع و مقرر عملکرد دولت را درباره کنترل نقدینگی قضاوت کرد و در همان زمان بی‌طرفانه و کارشناسانه درباره عملکرد دولت اظهار نظر می‌کنیم.

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره اقدامات موثر برای کاهش سرعت رشد نقدینگی گفت: رشد نقدینگی عوامل متعددی دارد که یکی از آن استقراض از بانک مرکزی و بانک‌ها، خلق پول بدون پشتوانه و ضعیف است. از دیگر عوامل می‌توان ناترازی بانک‌ها، افزایش سرعت گردش پول، عدم هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری مولد و بازار سرمایه دانست و همه این عوامل بر رشد نقدینگی اثرگذار هستند.

    وی تاکید کرد: باید دید مجموع اقدامات و فعالیت‌های دولت چه تاثیری در کنترل رشد نقدینگی خواهد داشت و برحسب اعلام دولت عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی اقدام مثبت دولت برای کنترل نقدینگی است که البته اگر واقعی باشد که امیدوارم واقعی بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی