عصر بازار

سازمان غذا و دارو تاکید کرد

«نسخه پزشک» و «پوشش بیمه»؛ مبنای اجرای طرح دارویاری

عصر اعتبار- سازمان غذا و دارو تاکید کرد که «به منظور افزایش نظارت و نظام‌مند شدن دسترسی بیماران به یارانه دارو، مبنای اجرای طرح «دارویاری»، «نسخه پزشک» و «پوشش بیمه» عنوان شد و براین اساس بیمارانی که صرفا با ارایه نسخه به داروخانه‌ها مراجعه کنند با تغییر قیمتی متوجه نمی‌شوند.»

«نسخه پزشک» و «پوشش بیمه»؛ مبنای اجرای طرح دارویاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پاسخ به اظهارات اخیر دکتر مسعود پزشکیان درباره طرح دارویاری، با ارسال مطلبی به ایسنا تاکید کرده است:« به منظور افزایش نظارت و نظام‌مند شدن دسترسی بیماران به یارانه دارو، مبنای اجرای طرح «دارویاری»، «نسخه پزشک» و «پوشش بیمه» عنوان شد و براین اساس بیمارانی که صرفا با ارایه نسخه به داروخانه‌ها مراجعه کنند با تغییر قیمتی متوجه نمی‌شوند.

    در این طرح قیمت داروها تنها متوجه دولت و بیمه‌هاست و بیمار در صورت ارایه نسخه و همچنین پوشش بیمه‌ای، هیچ‌گونه افزایش پرداختی از جیب نخواهد داشت. همچنین در قالب این طرح «سه دهک اول جامعه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه‌ قرار گرفته‌اند» و مکررا نیز اعلام شد تا سایر افراد فاقد بیمه جهت پوشش بیمه‌ای خود به سامانه بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

    همزمان با اجرای طرح دارویار افراد فاقد بیمه، تا آماده شدن پاسخ استعلام استحقاق سنجی آنها، به مدت سه ماه تحت پوشش بیمه رایگان قرار خواهند داشت و به این ترتیب هنگام مراجعه به داروخانه، تغییر قیمتی را متحمل نخواهند شد.

    همچنین بر اساس طرح دارویار، بیماران مزمن می‌توانند تا دو بار بدون نیاز به مراجعه به پزشک و در صورت تایید پزشک، دارویشان را بدون نیاز به ویزیت مجدد دریافت کنند.

    همچنین در این طرح مقرر شده است که پزشکانی که با بیمه ها طرف قرارداد نیستند در صورتیکه نسخه بیمار را به صورت الکترونیک در سامانه بیمه سلامت ثبت کنند، بیمار می‌تواند داروی خود را با پوشش بیمه‌ای دریافت کند.

    البته در اجرای این طرح بیشترین نگرانی در مورد تامین منابع و پرداخت به موقع مطالبات داروخانه‌ها بود؛ موضوعی که از ابتدا به عنوان پاشنه آشیل اجرای طرح مطرح شد، تأمین به موقع و کافی منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه و پرداخت آن به بیمه‌ها و متعاقب آن نیز پرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌هاست؛ موضوعی که با هماهنگی‌های دولت با سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها و امضای تفاهم نامه 42 بندی بین ارگان‌های مربوطه، پیش‌بینی و حل شده است.

    در همین راستا، سازمان برنامه و بودجه در روزهای آغازین اجرای طرح 4 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به بیمه ها اختصاص و بیمه ها نیز معوقات داروخانه‌ها را پرداخت کردند.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی