عصر بازار

رئیس کل بیمه مرکزی خبر داد:‌

اتصال بیمه‌های تکمیلی به طرح نسخه نویسی الکترونیک تا ۲ ماه آینده

عصر اعتبار- رئیس کل بیمه مرکزی از اتصال بیمه تکمیلی بیمه‌های پایه بخصوص تأمین اجتماعی تا دو ماه آینده به طرح نسخه نویسی الکترونیک خبر داد.

اتصال بیمه‌های تکمیلی به طرح نسخه نویسی الکترونیک تا ۲ ماه آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مجید بهزادپور در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، ضمن تشریح اقدامات و عملکرد بیمه مرکزی،اظهار داشت: از مهمترین برنامه‌های بیمه مرکزی تکمیل سامانه مربوط به نسخه الکترونیک است؛ طبق هماهنگی های انجام شده حداکثر تا 2 ماه آینده بیمه تکمیلی نیز به سامانه سلامت (نسخه الکترونیکی) متصل می شود.

    وی افزود: الان خدمات مربوط به بیمه تکمیلی در شرکت های بیمه آنلاین انجام می‌شود ولی در بیمه های پایه اینطور نیست و بنا داریم حداکثر تا 2 ماه آینده بیمه تکمیلی نیز به حوزه سلامت وصل شود و این کار را با تأمین اجتماعی جلو خواهیم برد.

    رئیس کل بیمه مرکزی از انتشار اوراق بیمه‌ای در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: مقدمات این موضوع قبلاً انجام شده است؛ آئین نامه اوراق بیمه‌ای تصویب و هماهنگی‌های لازم با بورس نیز انجام شده است؛ امیدوارم شرکت‌های بیمه با هماهنگی بورس و صنعت بیمه، بزودی اوراق بیمه‌ای را منتشر کنند.

    وی همچنین در بخشی از سخنان خود به ارائه توضیحات تکمیلی درباره پرداخت انلاین خسارت تصادف‌های زیر 20 میلیون تومان بدون نیاز به کروکی گفت: براساس قانون 2.5 درصد سقف خسارت طرفین درگیر تصادف نیاز به کروکی ندارد و برای تسهیل خدمات به بیمه‌گران سامانه پرداخت خسارت کمتر از 20 میلیون تومان به صورت آنلاین را طراحی کردیم.

    بهزادپور افزود: افراد در تصادفاتی که کمتر از 20 میلیون خسارت است اطلاعات تصادف را ارسال می‌کنند و پس از ارزیابی انجام شده مبلغ به حساب خسارت دیده پرداخت می‌شود. تا کنون پنج شرکت بیمه‌ای به این سامانه متصل شدند.

    این مقام مسئول در بیمه مرکزی درباره بیمه اربعین نیز به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت:  حق بیمه اربعین در مقایسه با دو سال قبل افزایش نداشت اما ارایه خدمات 30 تا 80 درصد بیشتر شد.

    وی تأکید کرد:  با توجه به سخنان رییس جمهور مبنی بر تسهیل سفر اربعین برای زائران، بیمه مرکزی تصمیم گرفت افزایش قیمت برای بیمه اربعین در سال جاری نداشته باشد.

    * نگاهی به وضعیت بیمه در ایران و دنیا/ رشد حق بیمه ایران چقدر است؟

    بهزادپور همچنین در ادامه گفت:‌ حق بیمه تولیدی در دنیا سالانه 6 هزار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد دلار است که سهم کشورهای پیشرفته از این رقم 81 درصد است ضمن اینکه حق بیمه سرانه 5 هزار دلار و ضریب نفوذ جهانی بیمه 7 درصد است.

    وی با اشاره به وضعیت صنعت بیمه در داخل کشور، گفت: در ایران حق بیمه تولیدی در سال گذشته 115 هزار میلیارد تومان معادل حدود 27.5 میلیارد دلار است که سهم ما از حق بیمه دنیا 4 دهم درصد است. همچنین سرانه بیمه در کشور ما 322 دلار و ضریب نفوذ در کشور ما به حدود 2.4 تا 2.5 درصد رسیده است.

    رئیس کل بیمه مرکزی ضمن تأکید براینکه ضریب نفوذ بیمه ما نسبت به منطقه پایین نیست، اما فاصله زیادی تا هدف ضریب 7 درصدی داریم، تصریح کرد: حق بیمه‌های دریافتی در سال‌های گذشته نسبت به سال قبل از رشد  41 درصد برخوردار بوده است ضمن اینکه در 4 ماهه امسال هم 54.5 هزار میلیارد حق بیمه دریافت شد که نسبت به مشابه سال قبل 73 درصد رشد داشته است. همچنین، تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در سال گذشته 71.3 میلیون فقره بود که نسبت به سال قبل 4.6 درصد رشد داشته است.

    بهزادپور با بیان اینکه در 4 ماهه امسال 21 میلیون فقره بیمه‌نامه صادر شده که نسبت به مشابه سال قبل 2.8 درصد افزایش یافته است، ادامه داد: میزان خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال گذشته 65 هزار میلیارد تومان بوده، که 48 درصد رشد داشته است ضمن اینکه در 4 ماهه امسال این رقم به 21.4 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین در 4 ماهه امسال 52.5 میلیون فقره خسارت به ارزش 21.4 هزار میلیارد تومان پرداخت شده که از رشدی معادل 46.2 درصد برخوردار است.

    وی در مورد پرتفوی صنعت بیمه گفت: 70 درصد از این پرتفو متعلق به بخش غیردولتی است که درواقع مشابه سال قبل بوده، خسارت پرداختی صنعت بیمه هم حدود 70 درصد مربوط به بخش غیردولتی بوده است. در 4 ماهه سال جاری هم میزان فروش بیمه ‌‌‌‌در بخش خصوصی بالا رفته و سهم بخش غیردولتی به 80 درصد رسیده، در بخش بیمه شخص ثالث 83.1 درصد، سهم بخش غیردولتی بوده است. در بخش درمان در 4 ماهه اول امسال رشدی معادل 27.2 درصد اتفاق افتاده که نسبت به سال قبل انجام شده است. در 4 ماهه اول امسال 38 درصد پرتفوی بیمه مربوط به درمان بوده است.

    بهزادپور همچنین در مورد بیمه‌های زندگی گفت: سال گذشته 16 درصد از پرتفوی بیمه مربوط به زندگی بوده است در 4 ماهه اول امسال 12.8 دهم درصد بیمه‌نامه‌ها مربوط به زندگی بوده، ضریب نفوذ بیمه بر مبنای نسبت فروش حق بیمه به تولید ناخالص داخلی در کشور ما حدود 2.5 درصد است. طبق قانون باید به 7 درصد برسد، در حالی که این هدف بسیار بلند است و ظرف 9 سال‌ گذشته از 2.1 درصد به حدود 2.5 درصد رسیده است.

    رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: در صنعت بیمه سالانه 130 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی انجام می‌شود. دارایی شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی به 250 هزار میلیارد تومان می‌رسد که البته نسبت به صنعت بانکداری و بورس عدد بزرگی نیست، اما یک شاخص بزرگ در صنعت بیمه وجود دارد که پرتفوی بسیار بزرگی در کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت پوشش قرار می‌دهد به گونه‌ای که در حال حاضر بالغ بر 500 میلیارد دلار از دارایی‌های کشور از قبیل پتروشیمی‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها، کارخانه‌ها و سایر تجهیزات کشور تحت پوشش صنعت بیمه قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی