عصر بازار

ترکیه تسلیم فشار واشنگتن شد؛ پایان تعاملات بانکی با روسیه

عصر اعتبار- تجارت پررونق ترکیه با مسکو در زمان جنگ اوکراین، امروز (چهارشنبه) با تایید اینکه سه بانک باقیمانده که هنوز پرداخت‌های روسیه را پردازش می‌کنند تحت فشار واشنگتن از این فرایند خارج می‌شوند، یک گام بزرگ رو به عقب برداشت.

ترکیه تسلیم فشار واشنگتن شد؛ پایان تعاملات بانکی با روسیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، این تصمیم پس از هفته‌ها تشدید فشارهای ایالات متحده بر ترکیه عضو ناتو برای محدود کردن روابط اقتصادی پررونق خود با روسیه اتخاذ شد.

    وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اخیرا هشدار داده بود، بانک‌های ترکیه‌ای که با کارت‌های بانکی "میر" روسی کار می‌کنند "در خطر حمایت از تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده هستند" و ممکن است خود با مجازات‌های اقتصادی روبرو شوند.

    اوایل همین ماه، دو وام‌دهنده خصوصی ترکیه که پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در ماه اوت، پردازش میر را آغاز کرده بودند، معاملات خودشان را به حالت تعلیق درآوردند. اما سه وام‌دهنده دولتی شامل هالک بانک، واکیف بانک و زراعت بانک، همچنان با این کارت‌ها کار می‌کردند.

    یک مقام ارشد دولت ترکیه در این رابطه اطلاع نداد که چه زمانی روس‌ها دیگر نمی‌توانند به کارت‌های خودشان در ترکیه دسترسی داشته باشند. او که نخواست نامش فاش شود، گفت: این سه بانک هنوز با سیستم پرداخت‌های روسی کار می‌کنند اما تاریخی برای اعتبار آنها تعیین شده است. با این حال این سه وام‌دهنده دولتی هنوز رسما تصمیم خودشان را اعلام نکرده‌اند.

    این تصمیم پس از نشستی به ریاست اردوغان در جمعه گذشته اتخاذ شد که به طور رسمی بر روی "جایگزین‌هایی" برای کارت‌های بانکی روسیه تمرکز داشت.

    رشد چشمگیر تجارت ترکیه با روسیه در طول جنگ هفت ماهه اوکراین، منبع نگرانی فزاینده واشنگتن بوده است. ارزش تجارت بین دو کشور بیش از 50 درصد افزایش یافت. ترکیه همچنین موافقت کرده است که هزینه یک‌چهارم واردات گاز طبیعی از روسیه را به روبل بپردازد.

    والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در ماه ژوئن به آنکارا و استانبول رفت تا "نگرانی‌های واشنگتن را در مورد استفاده الیگارش‌های روسی و شرکت‌های بزرگ از نهادهای ترکیه برای فرار از تحریم‌های غرب" بیان کند.

    به دنبال آن وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه اوت نامه‌ای به بانک‌ها و شرکت‌های ترکیه‌ای ارسال کرد و هشدار داد که اگر با روس‌های تحریم‌شده تجارت کنند، نمی‌توانند انتظار دسترسی به دلار آمریکا و سایر ارزهای اصلی را داشته باشند.

    کارت‌های بانکی "میر" به میلیون‌ها روس که سالانه تعطیلات خودشان را در ترکیه می‌گذرانند، راهی برای دسترسی به روبل‌هایشان و پرداخت همه هزینه‌هایشان، از رستوران گرفته تا هتل، ارائه می‌دهد. با این حال کارشناسان از تغییر لحن ترکیه در قبال روسیه طی هفته‌های اخیر خبر می‌دهند. خصوصا اینکه آنکارا رفراندوم‌های "غیرقانونی" روسیه در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین را محکوم کرده است.

    به دنبال انتشار این خبر، کرملین امروز (چهارشنبه) گفت که توقف همکاری ترکیه با کارت‌های پرداخت روسی "قطعا تحت فشار بی‌سابقه آمریکا و تهدید به تحریم‌های ثانویه" رخ داده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی