عصر بازار

بانک‌ قطر:

تجارت جهانی در ماه‌های آینده افول می‌کند

عصر اعتبار- بانک قطر پیش‌بینی می‌کند که حجم تجارت جهانی در ماه‌های آینده به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

تجارت جهانی در ماه‌های آینده افول می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، پایگاه خبری الخلیج اونلاین نزدیک به قطر در یادداشتی با عنوان«پیش‌بینی‌ها از افول تجارت جهانی در ماه‌های آتی» نوشت: تجارت جهانی در معرض اختلالات و چالش‌های بزرگی است و انتظار می‌رود رشد تجارت در نیمه دوم سال جاری شتاب خود را از دست بدهد و در سال 2023 به ضعف خود ادامه دهد.

    در این یادداشت به گزارش بانک ملی قطر که در دوازدهم نوامبر 2022 منتشر شد اشاره شده که‌ پیش بینی کرده که حجم تجارت جهانی تحت تأثیر شوک‌های متعدد به اقتصاد جهانی، به ویژه جنگ در اوکراین و تنش در روابط بین المللی در ماه‌های آینده به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

    بانک قطری در گزارش خود بر داده‌ها و شاخص‌های تجاری تکیه کرده است که یکی از معدود شاخص‌هایی است به خوبی شرایط عمومی اقتصاد جهانی را بیان می‌کند.

    داده‌های مربوط به تجارت جهانی و معاملات واقعی فرامرزی، تقاضا برای محصولات اصلی و عوامل تولید، از جمله کالاهای مصرفی، کالاهای سرمایه‌ای، نهاده‌ها و کالاهای اساسی را رصد کرده است از همین رو این داده‌ها معمولاً بسیار متاثر از شرایط کلان اقتصادی هستند و با چرخه‌های رشد و انقباض اقتصادی تغییر می‌کنند.

    این بانک در گزارش خود آورده است که داده‌های مربوط به حجم تجارت جهانی تصویری از گذشته نزدیک و نه حال یا آینده ارائه می‌دهد و حاکی از آن است که رشد شاخص‌های اصلی تجارت جهانی ادامه نخواهد داشت، بلکه در ماه های آینده شاهد کاهش خواهیم بود که ممکن است به انقباض هم برسد.

    در این تحلیل به سه نکته اشاره شده است: نخست اینکه داده‌های مربوط به سه اقتصاد اصلی آمریکا، منطقه یورو و ژاپن به رکود تجارت جهانی اشاره دارد.  نظرسنجی‌ها هم نشان می دهد که طی ماه‌های متوالی  ثبت سفارش‌های صادراتی جدید با کاهش همراه بوده است و در اکتبر در بدترین وضعیت انقباضی قرار داشته است.

    این گزارش هشدار داد که افزایش تورم بر درآمد قابل تصرف در اقتصادهای بزرگ تأثیر منفی می‌گذارد و تقاضای کل را کاهش می‌دهد و از همین رو رشد تجارت در اقتصادهای صادرکنندگان آسیایی (ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و تایوان) هم با کاهش همراه بوده است. این کشورها معمولاً روند تجارت جهانی را هدایت می‌کنند و نقش عمده‌ای در زنجیره تامین فعالیت‌های صنعتی در سراسر قاره‌های مختلف ایفا می‌کند.

    نکته دومی که در گزارش بانک ملی قطر به آن پرداخته شده مربوط به انتظارات سرمایه‌گذارانی است که شرایط بازار را زیر نظر دارند. انتظارات آنها از سود آتی بخش حمل و نقل که شاخص اصلی رشد آتی تجارت جهانی است، حاکی از انقباض شدید در تقاضا برای کالاهای فیزیکی است.

    بر اساس گزارش بانک ملی قطر سومین نکته این است که نوسانات قیمت ارز خارجی می‌تواند در افول تجارت جهانی نقش داشته باشد؛ افزایش ارزش دلار آمریکا که به دلیل افزایش نرخ بهره و عملکرد بهتر اقتصاد ایالات متحده پیش بینی می‌شود، مانع بزرگی برای رشد تجارت جهانی است.

    به عقیده بانک ملی قطر، حدود 40 درصد تجارت جهانی با دلار آمریکا جریان دارد و قدرت دلار موجب گرانی واردات غیرآمریکایی می‌شود و این منجر به فشار بیشتر بر درآمد قابل تصرف یا حتی جایگزینی واردات با محصولات داخلی می شود که این نیز در نهایت بر حجم معاملات تأثیر منفی می‌گذارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی