عصر بازار

طرح جدید اسپانیا در بازار کار

عصر اعتبار- اسپانیا تاثیر هفته کاری کوتاه‌تر بر بهره‌وری را آزمایش می‌کند.

طرح جدید اسپانیا در بازار کار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شرکت‌هایی که علاقه‌مند به پیوستن به این طرح آزمایشی هستند باید متعهد شوند که ساعات کاری هفتگی را حداقل 10 درصد طی دو سال برای حداقل یک چهارم کارکنان خود کاهش دهند.

    دولت اسپانیا این طرح آزمایشی را راه‌اندازی کرد که به شرکت‌های کوچک و متوسط اجازه ‌دهد تاثیر یک هفته کاری کوتاه‌شده، بدون کاهش حقوق را بر بهره‌وری آزمایش کنند.

    وزارت کار این کشور گفت که این طرح طی دو سال در شرکت‌هایی که به دنبال اصلاحات در کار هستند آزمایش می‌شود و می‌تواند افزایش بهره‌وری ایجاد کند تا هزینه‌های حقوق و دستمزد را جبران کند و به موجب آن دستمزدها حفظ شود.

    همانطور که گفته شد، شرکت‌هایی که علاقه‌مند به پیوستن به این طرح آزمایشی هستند باید متعهد شوند که ساعات کاری هفتگی را حداقل 10 درصد در طول دو سال برای حداقل یک چهارم کارکنان خود کاهش دهند و در مقابل کمک‌های دولتی از وزاتخانه دریافت خواهند کرد که برای جبران تاثیر بر تولید همچنین هزینه‌های اداری اضافی که ممکن است از راه‌اندازی این طرح ناشی شود، کمک‌کننده خواهد بود.

    این وزارتخانه گفت که پس از ارزیابی تاثیر آن بر بهره‌وری، دولت تصمیم می‌گیرد که آیا آن را برای بقیه بخش‌های اقتصادی عرضه کند یا خیر.

    در سال‌های اخیر چندین شرکت بزرگ اسپانیایی هفته چهار روزه را آزمایش کرده یا در برخی موارد اتخاذ کرده‌اند با این حال، تعداد کمی از این موارد در صنعت بوده و عمدتا با کاهش دستمزدها همراه بوده است.

    این موضوع بسیار حساس است و اتحادیه‌ها عمدتا موافق اما روسا مخالف اقدامی هستند که اجرای آن در بسیاری از بخش‌های اقتصاد دشوار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی