عصر بازار

کرونا محرک اصلی اقتصاد دیجیتال شد

عصر اعتبار- کووید ۱۹ روز‌های سختی را برای بشریت به وجود آورد، اما محرک اصلی در اقتصاد دیجیتال بود.

کرونا محرک اصلی اقتصاد دیجیتال شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان این مطلب اظهار داشت: تحول دیجیتال بسیار فراتر از آن چیزی است که امروز تصور و خیال آن وجود دارد. ما درباره مفهومی صحبت می‌کنیم که از دو واژه «مسیر عبور» و «تغییر و تحول» تشکیل شده که هر دو موضوع قابل بررسی و توجه ویژه هستند.

    محمدرضا مانی‌یکتا با بیان اینکه هر یک از بازار‌های مالی ازجمله بورس، بانک، بیمه و دیگر موارد متولی و زیرساخت‌های خودش را دارد، اما با این حال از سوی بانک مرکزی نیز اقدامات زیرساختی زیادی فراهم شده است، افزود: به‌عنوان نمونه در شئون مالی باتوجه به ملاحظات اجتماعی و اقتصاد، وضعیت خوبی داریم و وضعیت دسترسی به نظام‌های بانکی، مطلوب است.

    مانی‌یکتا با بیان اینکه بیش از 97 درصد واجدان شرایط به یک حساب بانکی دسترسی دارند و برای 55 میلیون نفر مجاز به داشتن کارت بانکی در حوزه بانکداری الکترونیک بالغ‌بر 400 میلیون کارت بانکی صادر شده، اضافه کرد: انواع پرداخت الکترونیک با زیرساخت‌های تصفیه ایجاد و در حال کار است.

    به‌گفته وی، انتقال وجه الکترونیکی لحظه‌ای و کارت به کارت روزانه 50 میلیون تراکنش دارد. همچنین در 6 ماهه اخیر روزانه یک میلیون تراکنش بانکی در سامانه پل انجام شده و در خرید‌ها نیز سه میلیارد تراکنش الکترونیکی در بستر شتاب انجام شده است.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی که در پنل «تعیین راهبرد‌های آینده‌نگرانه نظام بانک و بیمه در مواجهه با تحول دیجیتال» در سالن همایش‌های کتابخانه ملی صحبت می‌کرد، ادامه داد: کووید 19 روز‌های سختی را برای بشریت به وجود آورد، اما محرک اصلی در اقتصاد دیجیتال بود به‌طوریکه شبکه بانکی ناچار به کاهش نیرو‌های شعب و افزایش خدمات غیرحضوری خود شد.

    او بر این باور است که بهینه‌سازی خدمات بانکی با وضعیت کنونی محقق نمی‌شود و باید ابزار‌های نوین در اختیار ذی‌نفعان عمومی و تخصصی قرار گیرد چراکه هر خدمت جدید بانکی مورد توجه جدی قرار گرفته و از آن استقبال خوبی خواهد شد.

    به گزارش ستاد خبری کنفرانس تحول دیجیتال، بانک و بیمه، مانی‌یکتا استفاده از کیف پول، سفته و برات الکترونیکی، ریال دیجیتال را ازجمله خدمات نوین بانکی برشمرد و درباره زیرساخت احراز هویت غیرحضوری مشتریان بانک خاطرنشان کرد که با همکاری وزارت اقتصاد و اداره کل تطبیق و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، دستورالعمل اجرایی احراز هویت غیرحضوری به بانک‌ها ابلاغ شده و مشتری برای افتتاح حساب و شناسایی اولیه، نیاز به حضور در بانک ندارد و برخی بانک‌ها نیز اجرای این دستورالعمل را آغاز کرده ‏اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی