عصر بازار

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری؛

جزئیات افزایش حقوق کارمندان در بودجه ۱۴۰۲

عصر اعتبار- خاندوزی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲، هیئت دولت با افزایش میانگین ۲۰ درصدی میانگین حقوق کارکنان دولت موافقت کرده است.

جزئیات افزایش حقوق کارمندان در بودجه ۱۴۰۲
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا؛ سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه 29 آذرماه در نشست خبری درباره برخی رویکردهای اصلاحی در بودجه 1402 اظهار کرد: در لایحه بودجه 1402 هیئت دولت با افزایش میانگین 20 درصدی میانگین حقوق کارکنان دولت موافقت کرده است. برای افرادی که حقوق پایین تر می‌گیرند درصد بالاتر و برای حقوقهای بالا، این نرخ کمتر خواهد بود.

    وی افزود: در جهت اصلاح ساختار بودجه سال آینده و شفاف شدن منابع بودجه، تبصره 14 مربوط به هدفمندی یارانه ها که قبلا در سقف منابع بودجه نمی‌آمد و باعث کم اظهاری منابع می شد، برای لایحه بودجه سال آینده برای اولین بار، تبصره 14 به سقف منابع عمومی دولت اضافه می شود که هرچند باعث افزایش 2000 هزار میلیارد تومانی سقف بودجه عمومی خواهد شد اما اقدامی در راستای شفافیت مواردی شده که قبلا پنهان بوده است.

    به گفته خاندوزی، دولت در لایحه بودجه 1402 نرخ مالیات تولید را 2 درصد دیگر کاهش داد. بنابراین برای اولین بار طی دو سال متوالی نرخ مالیات تولید 7 درصد کاهش می‌یابد.

    وی درباره واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی گفت: کنسرسیومی از فعالان بخش خصوصی خودرو تشکیل شده و قرار است سهام تودلی خودروسازان را خریداری کند. شرایط خوبی فراهم شده که این خصوصی سازی به سرنوشت موارد قبلی مواجه نشود

    خاندوزی، با قدردانی از رهبر انقلاب برای موافقت با تهاتر نفت برای پیشبرد طرح های ریلی و ترانزیتی گفت: دولت آیین نامه مربوط به سرمایه گذاری در این حوزه را در کمیسیون اقتصادی خود تصویب کرده و بزودی در هیئت دولت بررسی و تصویب خواهد شد.

    وی افزود: تاکنون 11 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به حساب خزانه دولت واریز شده که برای طرح های عمرانی که در نوبت تخصیص هستند مصرف خواهد شد.

    سخنگوی دولت درباره نرخ بهره بانکی و تاثیر آن بر بازار سرمایه توضیح داد: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار متولی تعیین نرخ بهره بین بانکی و سود بانکی هستند. در این زمینه جلساتی برگزار شده که از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

    وی در پاسخ به برخی انتقادات از وضعیت ارزی گفت: نوسانات ارزی آبان و ارز با بنیان‌های ارزی و اقتصادی کشور بر اساس عدد و رقم مستند، سازگار نیست. بانک مرکزی هم ایده و هم تیم مدیریتی خود را نیاز به تعییر می دید که آن را انجام داد.

    سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر اغتشاشات بر افزایش نرخ ارز هم توصیح داد: در دولت به جمع بندی رسیده ایم که بخش زیادی از نیازهای حواله ارز کشور هم اکنون در سامانه نیما تأمین می‌شود. البته بخش کمی از تقاضای غیررسمی برای اسکناس وجود دارد که ده ها برابر کوچکتر از حجم حواله است. برخی حوادث در ماه‌های قبل در خیابان رخ داد و آن را در ادامه به فضای اقتصاد کشور کشاندند و رسانه های معاند مانند ایران اینترنشنال هم به وضوح سعی میکند به این فضا دامن بزنند تا افزایش تقاضا و خروج ارز از کشور تشدید شود. در این بین رسانه ها باید برای آرامش و شفافیت فصل کمک کنند.

    خاندوزی با اشاره به کاهش نرخ تورم نسبت به ابتدای دولت گفت: مسئولان تهیه آمار همان تیم متخصص دولت قبل هستند و تایید می‌کنند که تورم مصرف کننده از حدود 60 درصد به حدود 40 درصد کاهش یافته است. این اصلا به معنای تایید این وضعیت تورمی از سوی دولت نیست، با این حال برخی رسانه ها اظهارات غیرمنصفانه ای درمورد تورم بیان می‌کنند.

    وی با اشاره به استقبال نیم میلیون نفر از سهامداران خرد از طرح بیمه سهام، افزود: دولت در جهت وعده حمایت از سهامداران خرد، عدد مشخصی را در بودجه 1402 تصویب کرده تا صندوق تثبیت بازار یه پشتوانه این رقم تعهدات خود در زمینه بیمه سهام را در سال آینده انجام دهد. وی خبر داد: واریز سود سود سهام عدالت 1400 از امروز آغاز شده است. خاندوزی درباره سهام جاماندگان نیز گفت: همه مشمولین تحت پوشش نهادهای حمایتی شناسایی شده اند که پس از مصوبه دولت تخصیص خواهد یافت

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار