عصر بازار

پوند مصر سال سختی را گذراند

عصر اعتبار- با شروع جنگ روسیه علیه اوکراین، فشار بر پوند مصر دو برابر شد.

پوند مصر سال سختی را گذراند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، پوند مصر در سال 2022 روند نزولی چشمگیری را پشت سر گذاشت که در آن حدود 60 درصد از ارزش خود را از دست داد و این روند با توجه به افزایش تقاضا برای دلار از یک سو و کمبود عرضه از سوی دیگر شدیدترین سرعت کاهش در سال‌های داشت.

    در پی شناورسازی نوامبر 2016، دلار به حدود 20 پوند رسید و پس از آن بانک مرکزی مصر دوباره کنترل خود را به دست آورد و از پوند حمایت کرد.

    در ابتدای سال 2020 به مرز 16 پوند برای هر دلار رسید، اما از آن زمان به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا، فشار بر پول محلی افزایش یافته است.

    آغاز سال 2022 پایان انسجام پوند در سطح 15.75 پوند در برابر دلار بود و موسسات مالی و بانک‌های داخلی و بین المللی صحبت از ارزش واقعی پوند و بیش از حد ارزش گذاری آن را افزایش دادند و از جمله این موسسات بانک سرمایه گذاری بین المللی "سرمایه رنسانس" است.

    با شروع جنگ روسیه و اوکراین در فوریه 2022، فشار بر پوند مصر تشدید شد؛ و به دلیل فرار پول داغ از بازار‌های نوظهور، بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان کاهش قابل توجهی از پوند مصر را پیش بینی کرد و از صندوق بین المللی پول درخواست کمک کرد که بعدا اتفاق افتاد.

    تحلیلگران جی پی مورگان گفتند که احتمالاً به کاهش قابل توجه ارزش پوند مصر نیاز است و اگر فشار‌ها تشدید شود، ممکن است این کشور به کمک بیشتری از صندوق بین المللی پول نیاز داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی