عصر بازار

رکود اقتصادهای پیشرفته دنیا در سال ۲۰۲۳

عصر اعتبار- بسیاری از بانکداران، اقتصاددان‌ها و سران تجارت جهان درمورد رکود اقتصاد دنیا در ۲۰۲۳ مخصوصا کشورهای توسعه یافته هشدار داده‌اند که انگلیس در بین آنها بیشترین آسیب را خواهد دید.

رکود اقتصادهای پیشرفته دنیا در سال ۲۰۲۳
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سال سختی که صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد دنیا پیش‌بینی کرده، برخی کشورها را بیش‌از همه تحت تأثیر قرار خواهد داد.

    با آغاز سال جدید میلادی، بسیاری از بانکداران، اقتصاددان‌ها و سران تجارت جهان درمورد رکود اقتصاد دنیا هشدار داده‌اند که بسیاری از کشورها را در بر خواهد گرفت. کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول عقیده دارد حدود یک‌سوم اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی وارد رکود می‌شود و سال سختی برای کل دنیا در پیش خواهد بود.

    جرجیوا گفت رکود هم‌زمان در سه اقتصاد بزرگ دنیا یعنی آمریکا، اتحادیه اروپا و چین اقتصاد دنیا را به دردسر می‌اندازد، چون کشورهای ثروتمند نمی‌توانند از آن فرار کنند.

    به‌نظر می‌رسد طولانی شدن تأثیرات همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین رشد اقتصاد دنیا را در 2023 آهسته‌تر می‌کند و برخی کشورهای پیشرفته عملکرد بدتری نسبت‌به دیگران خواهند داشت.

    بسیاری از اقتصاددان‌ها عقیده دارند انگلیس با یک رکود عمیق‌تر و طولانی‌تر نسبت‌به سایر اعضای گروه 7 مواجه خواهد شد. به‌نظر این اقتصاددان‌ها، تورم بالا، کمبود نیروی کار، کاهش روابط تجاری با اتحادیه اروپا و بحران انرژی به‌وجودآمده از جنگ اوکراین عوامل اصلی دورنمای تیره و تار اقتصاد انگلیس هستند.

    طبق گفته‌ ریکاردو ریس، اقتصاددان و استاد دانشگاه اقتصاد لندن:«انگلیس با یک شوک انرژی به وخامت اروپا، مشکل تورم به شدت آمریکا و مشکل منحصربه‌فرد کمبود نیروی کار ناشی از برگزیت و بحران خدمات درمانی مواجه است».

    اقتصاددان‌ها عقیده دارند فشار این مشکلات اقتصادی بیشتر بر دوش مصرف‌کنندگان است، چون تورم افزایش یافته و بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را افزایش داده‌اند. تورم در انگلیس تا 10.7 درصد در ماه گذشته میلادی افزایش یافت.

    تورم بالا و کاهش نیروی کار باعث می‌شود انگلیس با رکود اقتصادی شدیدتری نسبت به سایر اعضای گروه 7 مواجه شود. انگلیس تنها کشور عضو گروه 7 در سال گذشته بود که اقتصادش کوچک‌تر از قبل‌از بحران کرونا گزارش شد.

    تورم بالا و افزایش نرخ بهره ضربه شدیدتری به رشد اقتصاد این کشور نسبت‌به سایر کشورهای توسعه‌یافته زده و حالا جنگ اوکراین و بحران انرژی بیش‌از سایر کشورها به اقتصاد انگلیس آسیب می‌رساند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی