عصر بازار

بحرین رکورد گرانی مواد غذایی را بین عرب‌های حاشیه خلیج فارس شکست

عصر اعتبار- بانک جهانی گزارش داد که بحرین در بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیشترین افزایش قیمت مواد غذایی را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند.

بحرین رکورد گرانی مواد غذایی را بین عرب‌های حاشیه خلیج فارس شکست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، بحرین بالاترین نرخ تورم قیمت مواد غذایی را در سطح کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در نوامبر 2022 (آبان ماه گذشته) با نرخ 12.7 درصد به ثبت رساند.

    این در حالی است که نرخ تورم در کویت 7.1 درصد، عمان 5 درصد و 3.7 درصد در عربستان سعودی و 0.3 درصد در قطر است، آخرین داده‌ها درباره امارات هنوز منتشر نشده است.

    گزارش جدید بانک جهانی نشان داده که بحرین در بازه زمانی ژانویه 2022 تا نوامبر 2022 افزایش قابل توجهی در قیمت مواد غذایی بین 5 تا 30 درصد به ثبت رساند تا در لیست قرمز بالاترین افزایش ملموس در قیمت مواد غذایی قرار گیرد.

    در این گزارش که توسط روزنامه بحرینی البلاد منتشر شد، آمده است که بحرین در نوامبر 2022 بالاترین نرخ تورم قیمت مواد غذایی را در سال گذشته (12.7 درصد) ثبت کرده است.

    این گزارش حاکی از آن است که فوریه 2022 دومین نرخ تورم بالای 12.2 درصدی در بحرین را ثبت کرد که همزمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین و آغاز بحران زنجیره تامین در سراسر جهان بود، در حالی که می 2022 شاهد سومین افزایش تورم ماهانه با نرخ 11.6 درصد قیمت مواد غذایی در این کشور بود.

    بر اساس این گزارش، نرخ تورم قیمت مواد غذایی در بحرین طی 6 ماه سال گذشته به کمتر از 10 درصد نرسیده است که دلیل آن وابستگی شدید این کشور به واردات اکثر مواد غذایی است.

    در این گزارش آمده است: قیمت مواد غذایی  در سراسر جهان همچنان در حال افزایش است، زیرا اطلاعات مربوط به دوره زمانی بین سپتامبر تا دسامبر 2022 نشان می‌دهد که نرخ تورم بالا در تقریباً همه کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​وجود دارد.

    در ادامه گزارش تاکید شده است که نرخ تورم در کشورهای با درآمد پایین 94.1 درصد، در کشورهای با درآمد متوسط ​​پایین 92.9 درصد و در کشورهای با درآمد متوسط ​​رو به بالا 89 درصد ثبت شده است که افزایش تورم در همه آنها بیش از 5 درصد بوده و بسیاری از آنها از تورم دو رقمی رنج می برند.

    بر اساس گزارش بانک جهانی، درصد کشورهای پردرآمدی که تورم بالای قیمت مواد غذایی را تجربه کرده اند به 87.3 درصد رسیده است.

    بانک جهانی در گزارشی در 11 ژانویه جاری نیز پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی کشورهای خلیج فارس در سال جاری 2023 رشد آهسته ای را ثبت کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی