عصر بازار

تازه‌ترین آمار اشتغال تعاونی‌های زنان

عصر اعتبار- بر اساس آمارها در دولت سیزدهم بیش از ۴۰۰ شرکت تعاونی زنان با اشتغالزایی ۶۱۰۰ نفر تشکیل شده و بیش از یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای پایداری اشتغال زنان سرپرست خانوار اختصاص یافته است.

تازه‌ترین آمار اشتغال تعاونی‌های زنان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، امروز سازمان‌های‌ بین‌المللی، تشکیل تعاونی‌های زنان را به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی کاهش نابرابری‌های جنسی و افزایش مشارکت در کلیه امور اقتصادی و اجتماعی به دولت‌ها توصیه می‌کنند.

    بر اساس گزارش‌ها، زنان 50 درصد جمعیت و یک سوم تعاونی‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند که به گفته کارشناسان با توجه به نقش موثر آنها در توسعه اقتصاد و تولید ناخالص داخلی شایسته است از ظرفیت‌های بالقوه آنها به نحو مطلوب استفاده کرد.

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی سال‌های گذشته رویکرد حمایت از تشکیل و توسعه تعاونی‌های زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار و توان‌یاب را در پیش گرفته و در جهت حل موانع و مشکلات تعاونی‌های زنان گام برداشته است.

    امضای تفاهم‌نامه مشترک میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و معاونت امور تعاون وزارت کار با هدف کمک به اشتغال زنان سرپرست خانوار با تاکید بر تشکیل و پیاده سازی الگوی تعاونی از جمله این اقدامات بوده است.

    مطابق آخرین آمارها حدود 11 هزار تعاونی زنان در کشور وجود دارد که در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات و گرایش‌ها و رشته‌های متعدد از جمله فرش دستباف، صنایع دستی، دوزندگی،‌ تولید گیاهان دارویی و پرورش دام و طیور فعالیت می‌کنند.

    سید معین هاشمی- مدیرکل سابق دفتر توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آمار اشتغالزایی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم می‌گوید: 410 شرکت تعاونی زنان با عضویت 4385 نفر و فرصت اشتغالزایی 6196 نفر در دولت سیزدهم ایجاد شده و وزارت تعاون بنا دارد دستاوردها و توانمندی‌های بانوان بخش تعاون را در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی در معرض دید مخاطبان قرار دهد.

    وی با تاکید بر حمایت وزارت تعاون از کسب و کارهای تعاونی‌های زنان می‌گوید: در راستای پایدارسازی اشتغال زنان سرپرست خانوار در سال 1401 بیش از یک میلیارد و 880 میلیون تومان کمک بلاعوض به 176 شرکت تعاونی زنان تعلق گرفته است.

    هاشمی درباره منابع پرداخت تسهیلات به زنان تعاونگر می‌گوید: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به اعضای شرکت‌های تعاونی زنان از محل منابع بانک توسعه تعاون، بانک قرض الحسنه رسالت و حمایت مالی در قالب کمک بلاعوض در راستای توسعه بازار و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله نمایشگاه‏‌های فرش دستباف و صنایع دستی و نمایشگاه صنایع کوچک از جمله برنامه‌های حمایتی معاونت امور تعاون است.

    در حال حاضر حمایت از تعاونی‌های زنان در عرصه‌های اقتصادی رویکرد وزارت تعاون به شمار می‌رود و بر همین اساس خط اعتباری ویژه‌ برای کمک به تعاونی‌های زنان در راستای توانمندسازی و تامین نقدینگی آنها پیش‌بینی شده است.

    تهمینه دانیالی - مشاور وزیر کار در امور تعاون تاسیس تعاونی‌های زنان را بستر مناسبی برای مشارکت زنان در عرصه فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرده و می‌گوید: راه‌اندازی تعاونی‌های زنان زمینه توسعه اقتصاد به ویژه اقتصاد خانوار را فراهم می‌کند و با توجه به اهمیت جایگاه زنان در عرصه اشتغال و کارآفرینی، تقویت تعاونی‌های بانوان موجب می‌شود تا زنان در کنار مردان به تولید سرمایه، درآمدزایی و عرضه کالا و خدمات بپردازند.

    به گفته وی تجمیع سرمایه‌های خرد، توسعه کارآفرینی و کار جمعی، ارزان بودن اشتغال و خودباوری و استقلال مالی از مهمترین مزیت‌های تشکیل تعاونی‌های زنان است.

    دانیالی می‌گوید: در حال حاضر بیش از 11 درصد تعاونی‌های فعال کشور را تعاونی‌های زنان تشکیل می‌دهند که با توجه به کارکردهای موثر در درآمدزایی و اشتغالزایی خانوارها اثرگذارند.

    سیر تاریخی فعالیت بانوان در ایران نشان می‌دهد که زنان از دیرباز در زمینه‌های مختلف از صنایع دستی و بافت گلیم و فرش گرفته تا تهیه گیاهان دارویی، دامداری و امور باغی و زراعی فعالیت داشته و در قالب مشاغل خرد و خانگی به افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد و پویایی اقتصاد کمک کرده‌اند. زنان علاوه بر تولید و اشتغال خانگی، در عرصه صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی قابلیت‌های بسیاری دارند و در صورت ساماندهی، بازارسازی و حمایت مالی در ارزآوری و اشتغالزایی کشور نقش آفرینی بالایی خواهند داشت.

     برابر آمارها از مجموع 100 هزار تعاونی فعال کشور بیش از 10 هزار تعاونی معادل 11 درصد را تعاونی‌های زنان تشکیل می‌دهند و بیش از 60 درصد تعاونی های زنان، تعاونی‌های تولیدی هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی