عصر بازار

معاون بانک مرکزی:

با اجرای رمز دوم برخی از کلاهبرداری‌ها به صفر رسید

مردم لینک پیامک‌های ناشناس را مطلقا باز نکنند

عصر اعتبار- معاون بانک مرکزی اظهار داشت: وقتی پیامکی حاوی لینک از سوی فرد ناشناس ارسال می‌شود اصولا باید فرض بر این باشد که این لینک آلوده است اما وقتی پیامکی از فردی یا جایی ارسال می‌شود که افراد، ارسال کننده آن را می‌شناسند، موضوع متفاوت خواهد شد البته همواره باید با جنبه تردید به این پیامک‌ها نگاه کرد و در غیر این صورت مطلقا نباید این لینک‌ها باز شوند.

با اجرای رمز دوم برخی از کلاهبرداری‌ها به صفر رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین درباره میزان کاهش فیشینگ حساب‌های بانکی پس از اجرای رمز دوم پویا کارت‌های بانکی  اظهار داشت: از سال 98 با اجرای رمز دوم پویا برای مقابله با کلاهبرداران این حوزه شروع کردیم که با توجه به تغییر روش کلاهبرداری در این حوزه این راه  و اقدامات ما هیچ وقت متوقف نشد و نمی‌شود.  موضوع گستردگی این کلاهبرداری‌ها است، مساله‌ای که تمام دنیا هم به آن پرداخته و در ایران هم روندی که در سال 98 به سمت آن حرکت کردیم، راه‌اندازی رمز دوم پویا بود که در همان سال در دنیا رمز دوم پویا  یک راهکار جهانی برای مقابله با فیشینگ و کلاهبرداری‌های این حوزه بود.

    وی ادامه داد: بعد از یک فاصله بسیار کوتاهی از سپتامبر سال 2018  رمز دوم پویا در اتحادیه اروپا اجباری شد، در ایران همگام با آن، پیش رفتیم. در همان زمان هم در فاصله کوتاهی بعد از اجرای رمز دوم پویا، طبق گزارش دریافت شده از پلیس فتا از چندین جرم مطرح شده در این حوزه، زمینه برخی از جرم‌ها به طور کلی از بین رفت و صفر شد چراکه اساسا دیگر به لحاظ منطقی امکان انجام آن جرم وجود نداشت و برخی از این جرایم هم تا 90 درصد کاهش پیدا کرده بود که این آمار خیره کننده بودند.

    محرمیان تاکید کرد: البته کاهش این جرایم به معنای این نبوده که کلاهبردارن هم بیکار مانده باشند و متوقف شوند بلکه در واقع در تغییر روش کلاهبرداری تلاش می‌کنند. اما خوشبختانه دیگر  گستردگی کلاهبرداری مانند گستردگی و وسعت سابق نشد و حجم آن بسیار پایین آمد.

    معاون بانک مرکزی گفت: امروز تغییر روش کلاهبرداری در حساب‌های بانکی بیشتر به سمت ارسال پیامک‌های آلوده رفته‌است. پیامک‌هایی که اعتماد بیشتری از مخاطب و مشتری جلب می‌کنند اما این پیامک‌ها حاوی لینک‌های آلوده هستند. البته پلیس فتا و اپراتورهای تلفن همراه بر روی لینک‌های آلوده پیامک‌ها  کار کرده‌اند و با شناسایی جلوی آنها را می‌گیرند و از طرفی هم اطلاع رسانی خوبی در این باره انجام شده و باید ادامه پیدا کند.

    وی در پاسخ به این سوال که مردم چگونه لینک‌های آلوده را شناسایی کنند، اظهار داشت: وقتی پیامکی حاوی لینک از سوی فرد ناشناس ارسال می‌شود اصولا باید فرض بر این باشد که این لینک آلوده است اما وقتی پیامکی از فردی یا جایی ارسال می‌شود که افراد، ارسال کننده آن را می‌شناسند، موضوع متفاوت خواهد شد البته همواره باید با جنبه تردید به این پیامک‌ها نگاه کرد و در غیر این صورت مطلقا نباید این لینک‌ها باز شوند.

    محرمیان درباره پیام‌های آلوده در پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام ادامه داد: پیام‌های ارسال شده در پیام‌رسان‌ها هم احتمال دارد که آلوده باشند. اصولا هر پیامی از فرد ناشناس باید مراقبت شود نه تنها در بحث فیشینگ بلکه در سایر موارد احتمالی، در این حوزه امکان هک کردن تلگرام و اینستاگرام بسیار افزایش یافته چراکه افراد به جایی اعتماد می‌کنند که نباید اعتماد کنند و اصل مهم امنیت هم اعتماد کردن به جایی که شناخته شده، است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو