عصر بازار

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم اعلام کرد

۹۳ درصد بودجه صرف حقوق و مزایا می‌شود

نمی‌توان هزینه زیادی صرف پژوهش کرد

عصر اعتبار- معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم با بیان این‌که بیش از ۹۳ درصد بودجه‌ها درگیر حقوق و مزایا است، گفت: با وجود این مسائل و همچنین موضوع بحث‌های عمرانی؛ واقعاً شاید امکان مشارکت در حوزه تحقیق و توسعه و پژوهش وجود نداشته باشد.

۹۳ درصد بودجه صرف حقوق و مزایا می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در بند «د» تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی سال  1402، شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی دولتی موظف شده‌اند که حداقل 60 درصد از هزینه امور پژوهشی خود را به حساب صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری واریز کنند تا از طریق توافق‌نامه با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیر دولتی، جهاد دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری و حوزه‌های علمیه صرفاْ در مسائل و مشکلات همان شرکت‌ها، به مصرف برسد.

    همچنین بند «ج» تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی سال 1402، به موضوع اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی به امور پژوهشی و توسعه فناوری اختصاص دارد.

    با وجود این‌که این تبصره‌ها در لایحه بودجه مصوب سال‌های گذشته نیز وجود داشتند، ولی عملاً این مبالغ به بخش پژوهش و فناوری اختصاص پیدا نمی‌کند.

    معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم درباره چرایی اختصاص نیافتن این مبالغ به بخش پژوهش و فناوری می‌گوید که دستگاه‌های اجرایی درگیر مسائل حقوق و مزایا هستند و به همین دلیل این امر محقق نشده است.

    دکتر مرتضی فرخی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که قسمتی از این مبالغ تحقق پیدا کرده است، گفت: قسمتی از این مبالغ به واسطه این‌که اکثر دستگاه‌های اجرایی درگیر مسائل حقوق و مزایا هستند، محقق نشده است.

    وی با اشاره به این‌که بیش از 90 درصد بودجه‌ها درگیر حقوق و مزایا است، خاطر نشان کرد: با وجود این مسائل و همچنین موضوع بحث‌های عمرانی؛ واقعاً شاید امکان مشارکت در حوزه تحقیق و توسعه و پژوهش وجود نداشته باشد.

    معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم ادامه داد: در وزارت علوم هم همین‌گونه است و تقریباً بیش از 93 درصد بودجه به عنوان حقوق و مزایا پیش‌بینی شده است. هفت درصد بودجه باقی می‌ماند که باید صرف مسائل فرهنگی، پژوهشی، فناوری و رفاهیات کارکنان، دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی شود.

    وی با ذکر این موضوع که اکثر دستگاه‌های اجرایی که درآمد داشتند، این مبالغ را تخصیص داده‌اند و موافقت‌نامه‌هایی با مجموعه‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها امضا کرده‌اند، گفت: ولی سقف مبالغ اختصاص داده‌شده قطعاً این اعداد 40 درصد و 60 درصد نیست.

    فرخی رکود در دوره قبل را دلیل اختصاص نیافتن این مبالغ دانست و توضیح داد: در بیشتر دستگاه‌ها در دولت جدید به واسطه رکودی که در دولت گذشته وجود داشت، بودجه‌ها صرف حقوق و مزایا می‌شود. به همین دلیل امکان هزینه در حوزه‌های توسعه‌ای در سال اول دولت، وجود نداشته است.

    وی خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که در سال 1402 توجه ویژه‌ای به بودجه پژوهش شود و این بودجه، در مجلس شورای اسلامی با یک نگاه کریمانه‌تری تصویب شود. حتماً وزارت علوم متکفل است و پیگیری خواهد کرد که این مهم انجام گیرد.

    فرخی در پاسخ به سؤال ایسنا در مورد دلایل فاصله زیاد میزان بودجه پژوهش با اسناد بالادستی و موانع به تحقق نرسیدن اسناد بالادستی، گفت: واقعیت‌های بودجه را باید درک کنیم. از نظر عددی در خود وزارت علوم بیش از 93 درصد بودجه صرف حقوق و مزایا می‌شود. هفت درصد باقی‌مانده را رییس دانشگاه و مدیریت دانشگاه و پژوهشگاه، کجا می‌تواند صرف کند؟ بعضاً مسائل فرهنگی اولویت دارند، بعضاً مسائل دانشجویی، صنفی، فناوری و پژوهشی. چقدر از این هفت درصد رسوب می‌کند برای مسائل پژوهشی؟

    وی تاکید کرد: با تدبیری که مقام وزارت علوم داشته و مذاکراتی که با دولت و سازمان برنامه و بودجه داشتیم، تلاش می‌کنیم این اتفاق در سال 1402 بیفتد. سال 1401 دوران گذار بود، دولت تازه شکل گرفته بود و در بودجه 1401 به واسطه این‌که تیم در مجموعه‌ها عوض نشده بود، خیلی دقت‌نظر نبود؛ تلاش ما در سال 1402 این است که عقب‌ماندگی جبران شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو