عصر بازار

هشدار بانک مرکزی ترکیه به بانک‌ها درمورد فرستادن دلار به خارج از کشور

عصر اعتبار- با توجه به اینکه انتقال ارز به خارج از کشور مانع تلاش‌های ترکیه برای ثابت نگه‌داشتن لیر و کنترل تورم می‌شود، بانک مرکزی ترکیه به بانک‌های داخل کشور درمورد فرستادن دلار به همتایان خود در خارج از ترکیه هشدار داد.

هشدار بانک مرکزی ترکیه به بانک‌ها درمورد فرستادن دلار به خارج از کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بانک مرکزی ترکیه به بانک‌های داخل کشور درمورد فرستادن دلار به همتایان خود در خارج از ترکیه هشدار داده است.

    این درخواست پس‌از آن انجام شد که بانک‌های ترکیه در 6 هفته ابتدایی سال جاری میلادی 2.3 میلیارد دلار به حساب‌های خود در خارج از کشور در انتقال دادند. انتقال ارز به خارج از کشور مانع تلاش‌های ترکیه برای ثابت نگه‌داشتن لیر و کنترل تورم در آستانه انتخابات ماه مه می‌شود.

    با وجود این‌که هیچ قانونی برای منع بانک‌ها جهت انتقال سرمایه به بانک‌های کارگزار در خارج از کشور وجود ندارد، مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند پول نقد باید در خزانه کشور باقی بماند. نقل‌وانتقال ارز توسط بانک‌ها طی ماه‌های اخیر تحت کنترل شدیدی قرار گرفته است. بانک مرکزی ترکیه از این بانک‌ها خواست مبالغ قابل‌توجه پول را در خارج از ساعت‌های بازار به بانک‌های خارجی منتقل نکنند.

    این هشدار اخیر شامل تمام بانک‌هایی می‌شود که در ترکیه فعالیت می‌کنند، یعنی شعبه‌های بانک‌های خارجی را هم در بر می‌گیرد.

    بازپرداخت بدهی بانک‌ها هم باعث خروج ارز و تحت فشار قرار گرفتن لیر می‌شود. بانک‌های ترکیه کل بدهی خارجی خود را 50 درصد از پایان 2017 کاهش داده و تا 50 میلیارد دلار پایین آورده‌اند.

    اقتصاددان‌های بلومبرگ تخمین می‌زنند بانک مرکزی ترکیه 108 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی برای تثبیت لیر هزینه کرده‌ باشد. اما لیر هنوز هم دومین ارزی است که بدترین عملکرد را در میان ارزهای بازارهای نوظهور دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی