عصر بازار

نرخ تورم در آلمان به حدود ۱۰ درصد رسید

عصر اعتبار- اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس) گزارش داد که نرخ تورم در این کشور طی ماه فوریه شتاب گرفته و نسبت به سال گذشته ۹.۳ درصد و نسبت به ماه گذشته ۱ درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم در آلمان به حدود ۱۰ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس) روز چهارشنبه گزارش داد که نرخ تورم در این کشور طی ماه فوریه شتاب گرفت و نسبت به سال گذشته 9.3 درصد و نسبت به ماه گذشته 1 درصد افزایش یافت.

    بر اساس این گزارش، جهش قیمت مصرف کننده در آلمان که با سایر کشورهای اتحادیه اروپا هماهنگ شده است، بالاتر از حد انتظار اقتصاددانان این اداره بود.

    این در حالی است که افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی تأثیر قابل توجهی بر نرخ تورم بالای اقتصاد اتحادیه اروپا داشته است.

    اطلاعات اولیه حاکی از آن است که قیمت مواد غذایی در ماه فوریه نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد بالاتر از میانگین به میزان 21.8 درصد داشته است.
    دستاتیس گفت: با وجود کمک‌های دولتی، قیمت (حامل‌های) انرژی در فوریه 2023، 19.1 درصد بیشتر از فوریه 2022 بود.

    رالف سولوین، پژوهشگر اقتصادی در کومرز بانک Commerzbank، در توضیح این داده‌ها به رویترز گفت: اگرچه نرخ تورم ممکن است در ماه‌های آینده کاهش یابد چرا که بعید است قیمت‌های انرژی مانند بهار 2022 به شدت افزایش یابد، اما این بدان معنا نیست که (دوره) تورمی تمام شده است.

    گزارش دستاتیس به دنبال انتشار داده‌های اداره‌های آمار فرانسه و اسپانیا منتشر شد که نشان می‌داد افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی ضربه‌ای قوی به دومین و چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو وارد کرده است.

    بر اساس گزارش ها، قیمت های مصرف کننده در هر دو کشور در ماه فوریه روند صعودی خود را از سر گرفتند.

    اقتصاددانان می گویند تورم در 20 کشور منطقه یورو در ماه های آینده به افزایش خود ادامه خواهد داد و باعث افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا خواهد شد.

    بانک مرکزی اروپا قبلاً وعده داده است که نرخ ها را به میزان 50 واحد پایه افزایش خواهد داد و در ماه مارس به 3 درصد خواهد رساند تا تورم فزاینده در این بلوک کنترل شود.

    یواخیم ناگل، رئیس بوندس‌بانک، پیشتر هشدار داده بود که ممکن است همچنان نیاز به افزایش قابل توجه نرخ بهره پس از ماه مارس وجود داشته باشد، زیرا تورم در سطوح بسیار بالا باقی مانده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی