عصر بازار

افول حقوق و دستمزد در ژاپن رکورد زد

عصر اعتبار- دستمزدهای واقعی ژاپن با سریع‌ترین سرعت در ۹ سال اخیر کاهش می‌یابد.

افول حقوق و دستمزد در ژاپن رکورد زد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، وزارت کار ژاپن اعلام کرد که دستمزدهای واقعی طی ماه گذشته در ژاپن بیشترین کاهش را از سال 2014 ثبت کرد زیرا تورم از رشد درآمد در این کشور پیشی گرفته است.

    درآمدها ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.1 درصد کاهش یافت که برای دهمین ماه متوالی نزول کرده است. این مورد تلاش‌های دولت برای رسیدن به هدف تورم دو درصدی همراه با رشد شدید دستمزدها را تضعیف کرد.

    در ماه دسامبر، دستمزدهای اسمی در ژاپن بالاترین جهش خود را در تقریبا 25 سال اخیر تجربه کردند که عمدتا به دلیل پاداش‌های زمستانی بود اما این افزایش موقت با کاهش بدتر از حد انتظار همراه شد و نشان می‌دهد که اقتصاد کشور هنوز با چرخه زمانی که دستمزدها و قیمت‌ها به طور پیوسته افزایش می‌یابند، فاصله زیادی دارد.

    تورو سوهیرو، اقتصاددان ارشد ژاپن گفت: «به نظر می‌رسد که بسیاری از شرکت‌ها سعی کردند به تورم با اقدامات یکباره مانند پرداخت‌های یکجا به جای افزایش دستمزدها پاسخ دهند.»

    وی افزود: «انتظار می‌رفت که تأثیر پاداش‌های ماه دسامبر و کمک‌های تورمی به بخش غیر پاداشی دستمزدها نیز سرایت کند اما اینطور نبود».

    به گفته هاروهیکو کورودا، رئیس بانک ژاپن، برای حفظ هدف تورم دو درصدی در این کشور، به افزایش سه درصدی دستمزد پایه نیاز است. در همین حال، افزایش درآمدهای نقدی اسمی در ژانویه تنها 0.8 درصد از سطح لازم برای رشد پایدار فاصله داشت.

    طبق گزارش‌ها، اتحادیه‌های کارگری ژاپن در مذاکرات دستمزد بهاره خود با شرکت‌ها، خواهان افزایش 4.5 درصدی دستمزد هستند که بزرگترین افزایش از دهه 1990 تاکنون است. با این حال، اقتصاددانان انتظار افزایش قابل توجهی از دستمزد در مذاکرات آتی ندارند.

    یوکی ماسوجیما، اقتصاددان ارشد بلومبرگ گفت: ما انتظار داریم در سال 2023 دستمزد پایه 2.8 درصد افزایش پیدا کند که نسبت به سال گذشته 2.2 درصد افزایش یافته است.

    این در حالی است که مصرف‌کنندگان ژاپنی با بالاترین رشد قیمت در چهار دهه اخیر روبرو هستند. تورم اصلی که قیمت‌های نوسانات مواد غذایی تازه را حذف می‌کند اما محصولات نفتی را شامل می‌شود، در حال حاضر 4.2 درصد است یعنی سریع‌ترین نرخ رشد از سال 1981 را دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی