عصر بازار

انتظارات تورمی و رفتار هیجانی از دلایل رشد نرخ ارز

عصر اعتبار- استاد دانشگاه گفت: وقتی نا اطمینانی از آینده اقتصاد کشور زیاد می‌شود، بخشی از مردم به سمت دارایی‌هایی می‌ روند که نقدشوندگی بالایی دارد، از سوی دیگر سفته‌بازان که یکی از عوامل رشد نرخ ارز هستند، با نرخ‌سازی در بازار ارز به دنبال کسب سود از سرمایه مردم عادیِ متقاضی ارز هستند.

انتظارات تورمی و رفتار هیجانی از دلایل رشد نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، ایمان زنگنه با اشاره به نوسانات ارزی اخیر اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور مردم برای مقابله با اثرات تورم موجود و حفظ ارزش پول، به خرید دارایی روی می‌آورند و در چند سال گذشته، ارز به یکی از همین دارایی‌ها تبدیل شده است.

    وی ادامه داد: خرید دارایی توسط مردم به نوعی در راستای حفظ سرمایه‌های خود از تورم است. همین مساله موجب ایجاد تقاضای کاذب در بازار ارز می شود، افزایش تقاضا نیز منجر به رشد قیمت ها در این بازار شده است.

    زنگنه تاکید کرد: بخشی از نوسان بازار ارز به مسائل روانی باز می‌‌گردد، یعنی بخشی از تغییرات نرخ ارز وابسته به پیش‌بینی افراد نسبت به آینده کشور است و رویدادهای واقعی اقتصادی می ‌تواند روی انتظارات آینده تاثیر‌گذار باشد.

    این کارشناس ارزی با اشاره به عوامل موثر بر بازار ارز افزود: وضعیت سیاست خارجی، وضعیت گشایش اقتصادی، تجارت، کاهش هزینه مبادله فعالان اقتصادی در بازار جهانی بر نرخ ارز موثر است.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از عوامل تغییرات نرخ ارز به سفته بازی مربوط می ‌شود، دلالان با تغییر قیمت‌ها در بازار ارز به دنبال کسب سود هستند، زمانی که نا اطمینانی‌ها از آینده اقتصاد کشور زیاد می ‌شود، مردم نیز به سمت دارایی‌هایی می‌ روند که نقدشوندگی بالایی دارند، مثل بازار ارز و ممکن است در این عرصه، دلالان سوءاستفاده کنند.

    وی با تاکید بر اینکه در ماه‌های گذشته نیز توصیه‌های زیادی به مردم جهت وارد نشدن به بازار ارز از سوی کارشناسان انجام شده است، ادامه داد: وقتی نا اطمینانی از آینده اقتصاد کشور زیاد می‌شود، بخشی از مردم به سمت دارایی‌هایی می‌ روند که نقدشوندگی بالایی دارد، از سوی دیگر سفته‌بازان که یکی از عوامل رشد نرخ ارز هستند، با نرخ‌سازی در بازار ارز به دنبال کسب سود از سرمایه مردم عادیِ متقاضی ارز هستند.

    این استاد دانشگاه اظهار کرد: تقاضای ارز به دلیل چشم انداز نامطمئنی که از آینده اقتصاد کشور وجود داشت، افزایش یافت و هنگامی که شرایط متفاوت رقم می‌خورد و مردم احساس کردند که دریچه‌هایی ایجاد شده است، انتظارات آنها نیز تغییر می‌کند و انتظارات تورمی مردم نیز تعدیل می شود.

    زنگنه تصریح کرد: اثرات روانی می‌تواند به کاهش یا افزایش نرخ ارز کمک کند، چنانچه شرایط مبهم باشد و مردم قادر به پیش بینی آینده نباشند، انتظارات فزاینده رقم می‌خورد و تعدیل انتظارات رو به بالا تراز خواهد شد و اگر روند و آینده اقتصاد شفاف باشد، با ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری، انتظارات افزایش نرخ ارز از بین می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی