عصر بازار

آیا ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی مسری بود؟

عصر اعتبار- داده‌های جدید نشان می‌دهد آنچه برای بانک سیلیکون‌ولی اتفاق افتاد، این قابلیت را داشت که ضمن تداوم، به کل سامانه بانکی آمریکا آسیب گسترده وارد کند. کارکنان فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا)، پس از نشست ماه مارس (اسفند) فدرال رزرو، به خطرات بیشتر این بحران بانکی برای اقتصاد آمریکا اشاره کردند.

آیا ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی مسری بود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، تلاش دولت آمریکا برای نجات 2 بانک ورشکسته این کشور در ماه گذشته، انتقاد عده‌ای از قانونگذاران و سرمایه‌گذاران را در پی داشته است که دولت بایدن و فدرال رزرو را به نجات مشتریان ثروتمند در کالیفرنیا و نیویورک و رهاکردن مشتریان بانک در آمریکای میانه متهم می‌کنند.

    اما داده‌های جدید به توضیح این موضوع کمک می‌کند که چرا مقامات دولتی، ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی و بانک سیگنچر را به‌ عنوان خطری تلقی کردند که نه فقط مشتریان، بلکه کل سامانه مالی آمریکا را تهدید می‌کند.

    اعداد و ارقام حاکی از آن است که هجوم به این 2 بانک برای برداشت سپرده‌ها ممکن بود به مجموعه‌ای از ورشکستگی‌های بانکی منجر شود که کسب‌وکارهای کوچک و فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های وسیعی از آمریکا فلج ‌کند.

    آنچه داده‌ها درباره ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی نشان می‌دهد...

    نتایج، نشان‌دهنده قابلیت تداوم آسیب گسترده به کل سامانه بانکی آمریکا است که با افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو به‌ منظور مهار تورم، وضعیت مالی بسیاری از بانک‌ها را بدتر کرده است. این افزایش نرخ باعث کاهش ارزش برخی از اوراق قرضه دولتی شده است که بسیاری از بانک‌ها در سبد سرمایه‌گذاری خود نگهداری می‌کنند.

    این آسیب تاکنون مهار شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که خارج‌ کردن سپرده‌های بیشتر از بانک‌هایی که در معرض افزایش نرخ هستند، ممکن است به کاهش چشمگیر اعتبار در دسترس صاحبان فروشگاه‌ها، دریافت‌کنندگان وام مسکن و سایرین منجر شود.

    افراد در بسیاری از ایالت‌ها برای سپرده‌گذاری و دریافت وام به تعداد نسبتاً کمی از مؤسسات مالی اعتماد می‌کنند و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، پول خود را در نزدیکی خود سپرده می‌گذارند؛ در نتیجه، حتی یک هجوم بانکی متوسط برای خارج‌کردن سپرده‌ها از بانک‌های آسیب‌پذیر ممکن است به طور مؤثر مانع دسترسی همگان به اعتبار شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی