عصر بازار

از کاهش تورم تا رکود اقتصادی؛

نظرات مدیران عامل بانک‌های بزرگ آمریکا درباره وضعیت اقتصاد این کشور

عصر اعتبار- مدیران عامل پنج بانک بزرگ آمریکا برای اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی، از کاهش تورم تا رکود اقتصادی را پیش‌بینی کردند.

نظرات مدیران عامل بانک‌های بزرگ آمریکا درباره وضعیت اقتصاد این کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بزرگ‌ترین بانک‌های جهان در هفته گذشته، درآمدهای خود را گزارش کردند و همه نگاه‌ها به دهان مدیران عامل غول‌های وال‌استریت دوخته شده بود تا مشخص شود در شرایط اقتصادی کنونی، بازارها چه وضعی خواهند داشت.

    در ادامه، پیش‌بینی برخی از مدیران ارشد بانک‌ها درباره اقتصاد آمریکا را از نظر می‌گذرانیم.

    جِیمی دیمون، مدیرعامل بانک جِی‌پی‌مورگان چِیس، در مورد «ابرهای طوفان‌زا» به سرمایه‌گذاران هشدار داد و اظهار کرد: اقتصاد آمریکا همچنان در شرایط عمومی سالم قرار دارد. مصرف‌کنندگان هنوز هم هزینه می‌کنند و ترازنامه قوی دارند و کسب‌وکارها در وضعیت خوبی قرار دارند؛ با این حال، ابرهای طوفان‌زایی که در سال گذشته آن‌ها را رصد می‌کردیم، همچنان در افق باقی می‌مانند و آشفتگی صنعت بانکداری بر این خطرات می‌افزاید.

    برایان موینیهان، مدیرعامل بانک آمریکا، در گزارش درآمد بانک خود درباره رکود اقتصادی آمریکا هشدار داد اما افزود که نشانه‌هایی از کاهش تورم به چشم می‌خورد.

    وی گفت: با توجه به میزان محرکی که به مردم داده شده است و پولی که باقی مانده است، همه‌چیز حاکی از یک رکود نسبتاً خفیف است.

    جِین فرِیزِر، مدیرعامل سیتی‌گروپ، نیز پیش‌بینی کرد که آمریکا در سال 2023 میلادی دچار رکود خفیف خواهد شد اما ورشکستگی بانک‌ها بر نگرانی‌ها افزوده است.

    وی در گزارش درآمد بانک خود گفت: ما قادریم در هر شرایطی به حرکت ادامه دهیم؛ این شرایط با بی‌ثباتی کنونی مرتبط است. انتظار داریم وقایع اخیر، کاهش‌دهنده تورم و اعتبار باشد.

    فریزر افزود: معتقدیم احتمال اینکه آمریکا در اواخر سال جاری، وارد یک رکود کم‌عمق شود، بیشتر است.

    جِیمز گورمن، مدیرعامل بانک مورگان استنلی، به تحلیلگران گفت که وضعیت اقتصاد آمریکا بسیار بهتر از دوران رکود بزرگ است. سخنان وی از شدت ترس ایجادشده از ایجاد یک بحران بانکی تمام‌عیار در پی فروپاشی برخی بانک‌ها از جمله بانک سیلیکون‌ولی در ماه گذشته، کاست.

    گورمن اظهار کرد: برخی از بانک‌ها دچار بحران بودند و ممکن است هنوز هم باشند. معتقدم مداخله نظارتی قوی در هر دو سوی اقیانوس اطلس منجر به بهبود وضعیت شد. از نظر من، مسائل فعلی با آنچه در سال 2008 میلادی رخ داد، مقایسه‌شدنی نیست.

    ران اوهانلی، مدیرعامل بانک اِستِیت استریت، در گزارش درآمد بانک خود، از این موضوع سخن گفت که چگونه شرایط کلان، عملکرد بانک وی را در سه ماه گذشته تغییر داده است و به تلاش‌هایی اشاره کرد که مؤسسات برای «پایدارساختن سامانه بانکی آمریکا» انجام داده‌اند.

    وی به سرمایه‌گذاران گفت: نتایج سه‌ماهه اول ما منعکس‌کننده انعطاف‌پذیری الگوی کسب‌وکار ما است، نه ایستادگی در برابر افزایش مداوم نرخ بهره و متعاقب آن حرکات چشمگیر بازار، نوسانات و اختلال در سایر بخش‌های صنعت بانکداری.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی